به گزارش افکارخبر، تنشهای اخیر بین ترکیه و روسیه تبدیل به یک اردو کشی نظامی سرد شده و کشورهای آتلانتیک شمالی ناتو و فدراسیون روسیه کشتی‌های جنگی خود را به دریای مدیترانه اعزام کردند.

برای مثال اخیرا سه کشتی جنگی پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو و کشورهای غربی به همراه دانمارک (حضور ناو جنگی و پشتیبانی " آبسالون")، در مدیترانه حضور یافتند که روسیه هم در مقابل ناوهای جنگی خود را به مدیترانه اعزام کرده است.

تنشهای لفظی بین مقامات ترکیه و روسیه باعث شده تا تحلیل‌گران مطرح کنند که شاید در صورت لزوم و افزایش تنش‌ها، ترکیه تنگه‌های "بوسفور"  و "داردانل" را ببندد. البته اخیرا کشتی بزرگ "ساراتوف" هنگام عبور از گذرگاه ترکیه پرچم مهمان را بالا نبرد و به عقیده کارشناسان این یک اقدام تحریک‌آمیز برای "آنکارا" تلقی شده و شاید ترکیه  هم در پاسخ عبور از تنگه‌های "بوسفور" و "داردانل" را متوقف کند و حرکت  کشتی‌های جنگی روسیه را با مشکل مواجه گرداند.

**تنگه "بوسفور"

تنگه "بوسفور (Bosporus Strait)" یا باریکه "بوسفور" در کشور ترکیه بوده که دریای  "سیاه" را به دریای "اژه" وصل می‌کند. این تنگه وصل کننده دو قاره اروپا و آسیا به یکدیگر بوده و شهر استانبول در مجاورت  تنگه "بوسفور" قرار دارد.

 

آیا ترکیه تنگه

 

طول تنگه "بوسفور" حدود 30 کیلومتر و عرض آن قریب به 700 متر تا بیش از 3 کیلومتر است. تنگه مذکور از این جهت حائز اهمیت بوده که امروز در تحولات منطقه نقش مهمی را در انتقال تجهیزات نظامی فدراسیون روسیه به عنوان یک شاهراه ایفا می‌کند.

**تنگه " داردانل"

"داردانل (Dardanelles Strait)" یک تنگه است که در شمال غربی ترکیه قرار دارد و دریای "اژه" را به دریای "سیاه"  پیوند می‌دهد. طول این تنگه بیش از 35 مایل  و عرض آن یک تا 4 مایل بوده و به عنوان یک منطقه راهبردی حد واصل دریای  "سیاه"، "اژه" و "مدیترانه" است .

 

آیا ترکیه تنگه

 

اهمیت این دو تنگه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که امروز در تحولات سوریه می‌تواند باعث انتقال یا عدم انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه شود. در یک شمای کلی ترکیه و روسیه در دریای  "سیاه" به نحوی با یکدیگر همسایه‌اند و ناوهای جنگی ارتش روسیه برای عبور از تنگه "بوسفور" نیازمند اجازه ترکیه هستند و اگر این کشور بخواهد این دو تنگه را مسدود کند باعث ایجاد یک تنش جدید در منطقه "مدیترانه" خواهد شد.

 

با توجه به اینکه مواضع  "مسکو" و  "آنکارا" در مسئله سوریه به یکدیگر شباهت ندارد؛ لذا ترکیه معتقد است که روسیه نباید تجهیزات نظامی خود را از طریق دریا به بندر  "طرطوس" انتقال دهد و در نقطه مقابل روسیه از مهرماه سال جاری عزم جدی برای از بین بردن تروریست‌ها دارد.

**آیا ارتش ترکیه توانایی بستن تنگه‌های "بوسفور"  و "داردانل" را دارد؟

 

سوال اینجاست که آیا ارتش ترکیه توانایی بستن تنگه‌های فوق را بر روی روسیه دارد و این اتفاق چه تأثیری بر تحولات آینده سوریه خواهد داشت.  مقامات حزب  "عدالت و توسعه"  ترکیه معتقدند می‌توانند از بهانه مناقشاتی که با روسیه دارند مبادرت به بستن تنگه‌های استراتژیک "بوسفور"  و " داردانل" کنند.

پایگاه نشنال نیوز در این زمینه نوشت: با حمایت کامل پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو از تصمیم ترکیه مبنی‌بر بستن تنگه "بوسفور" و "داردانل" براساس کنوانسیون مونترو، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در حال گیر افتادن در دریای سیاه است".

**قدرت دست‌های ترکیه از کلمات پوتین بیشتر است؟!!!

این پایگاه اینترنتی در ادامه مدعی شد: قدرت دست‌های ترکیه از کلمات  "پوتین" بیشتر بوده و اگر ترکیه بخواهد بندهای 20 و 21 کنوانسیون  "مونترو"  را به اجرا در آورد، ارتش فدراسیون روسیه از لحاظ قانونی دیگر قادر نخواهد بود هیچ کدام از کشتی‌های جنگی خود را از این تنگه ها عبور دهد؛ مگر اینکه به این تنگه‌ها حمله کند و به زور کشتی خود را عبور دهد که این به معنی اعلان جنگ به ترکیه خواهد بود.

 

آیا ترکیه تنگه

 

 

آیا ترکیه تنگه

 

البته به نظر نمی‌رسد موضوعی که توسط پایگاه نشنال نیوز اعلام شده صحیح باشد، چرا که در همین مدت اخیر یک کشتی بدون برافراشتن پرچم میهمان و یک ناو جنگی در اقدامی خاص یک سرباز با موشک دوش پرتاب روی خود داشت و  از  تنگه "بوسفور" عبور کرد و لذا اینکه قدرت دست‌های ترکیه از کلمات  "پوتین"  بیشتر است جای سوال دارد؟

 

البته تنگه "بوسفور" و "داردانل" به نحوی آوردگاه زورآزمایی  "مسکو" و "آنکارا" بوده که از یک طرف تهدیدات ترکیه مبنی‌بر بستن این دو تنگه استراتژیک مطرح  بوده و از طرف دیگر عبور زیردریایی‌ها و کشتی‌های روسیه عنوان می‌شود و تا کنون ارتش این کشور توانسته از این دو تنگه عبور کند و اینکه آیا ترکیه می‌تواند این دو تنگه راهبردی را مسدود کند در آینده مشخص خواهد شد؛ اما تا کنون چنین توانمندی در ارتش ترکیه دیده نشده است.