ترکیه نفت داعش را نصف قیمت می‌خرد

به گزارش افکارخبر،بنابر اعلام یک نماینده اروپایی، ترکیه نفت داعش را به نصف قیمت می‌خرد و سپس آن را می‌فروشد و آمریکا در این میان از این معامله و قاچاق بهره می‌برد.

بنابه گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، «یانوژ کوروین مایک» عضو لهستانی پارلمان اروپا دیروز جمعه گفت: «آمریکا در قاچاق نفت گروه تروریستی داعش دست دارد. من اطلاعاتی در دست دارم که نشان می‌دهد ترکیه نفت داعش را به نصف قیمت خریداری کرده و سپس آن را به فروش می‌رساند و این در حالیست که آمریکا تمایل زیادی برای این نفت از خود نشان می‌دهد.»

وی افزود: «رهبران لبنانی نیز این اطلاعات را تأیید کرده‌اند و روسیه باید به این معاملات پایان دهد.»

وزیر دفاع روسیه روز دوم دسامبر اعلام کرد که تانکرهای داعش با عبور از مرز ترکیه و سوریه راهی بنادر ترک می‌شوند تا از آنجا به کشورهای جهان سوم فرستاده شوند.

تصاویر ماهواره‌ای ارائه شده از سوی روسیه حرکت تانکرهای حامل نفت به سوی ترکیه را نشان می‌دهند.

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و خانواده وی نیز در قاچاق نفت داعش دست دارند.

اظهارات این نماینده اروپایی در خصوص بهره‌وری آمریکا از قاچاق نفت داعش در حالیست که «آدام زوبین» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز روز چهارشنبه گذشته در پرتو مستندات فراوان موجود از تجارت نفت داعش با ترکیه به این موضوع اعتراف کرد.

وی علی‌رغم این تلاش کرد با متوجه کردن نوک پیکان انتقادات به سمت دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از اهمیت مستندات نقش ترکیه در تأمین مالی تروریسم بکاهد. 

روسیه اخیرا شواهدی را ارائه کرده که نشان می‌دهد دولت ترکیه با داعش تجارت نفت غیرقانونی داشته و آمریکا که یکی از همپیمانان ترکیه محسوب می‌شود، در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

زوبین که معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات اقتصادی را برعهده دارد، تصریح کرد که داعش ماهیانه حدود 40 میلیون دلار از فروش نفت درآمد دارد.

این سخنان معاون خزانه‌داری آمریکا در شرایطی مطرح شده است که مسکو تأکید کرده شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آنکارا از داعش نفت خریداری می‌کند و بعد از آن نیز ترکیه مدعی شد که روسیه با داعش تجارت می‌کند.