فقر و بیکاری در انتظار سعودی ها است

به گزارش افکارخبر، شرکت "مکنزی" هشدار داد، حتی اگر عربستان تعداد کارگران خارجی خود را کاهش دهد در سال 2030 میلادی با کمبود یک و نیم میلیون شغل مواجه خواهد شد.   

این شرکت که به عربستان درباره اصلاحات اقتصادی جهت مقابله با بحران کاهش بهای نفت مشورت می دهد افزود، بیکاری یکی از خطرناکترین چالش های تاثیرگذار بر منابع مالی و نفتی عربستان است.

در این گزارش آمده است، امکان پذیر نیست کشوری که رشدش مبتنی بر درآمد های نفتی است با تغییرات بازار انرژی و جمعیتی مقابله کند.

پیش بینی شده که در 15 سال آینده حداقل چهار و نیم میلیون شهروند عربستانی به سن کار برسند.

سن بیشتر از نضف جمعیت عربستان کمتر از 25 سال است که در سال 2030 تعداد سعودی هایی که سن آنان بیش از 15 سال است، به حدود شش میلیون خواهد رسید.

تعداد سالمندان که نیازمند نظارت پزشکی و حمایت هستند در این زمان افزایش خواهد یافت که فشار بیشتری به منابع مالی عربستان وارد خواهد نمود.

این موضوع چالشی برای منشور اجتماعی سعودی و خاندان حاکم به ویژه در سایه کاهش شدید بهای نفت است که حدود 90 درصد درآمد را تشکیل می دهد.

مکنزی از عربستان انجام اصلاحات و سرمایه گذاری در بخش های غیر نفتی دیگر را خواستار شد و هشدار داد بدون اصلاحات اوضاع کشور بدتر خواهد شد.

این شرکت مشورتی ادامه داد، ذخایر فعلی که 100 درصد تولید ناخالص ملی است به بدهی معادل 140 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2030 تبدیل خواهد شد.  

صندوق بین المللی پول نیز پیشتر پیش بینی کرده بود که عربستان تمام ذخایر خود را در 5 سال آینده به ویژه در سایه کاهش بهای نفت هزینه خواهد نمود.

این صندوق افزود، کسری بودجه عربستان در سال 2015 میلادی 21 ممیز 6 دهم درصد از تولید ناخالص ملی است که در سال 2016 میلادی 19 ممیز 4 دهم درصد تولید ناخالص ملی خواهد بود.