به گزارش مهر از موگادیشو، در چند مورد درگیری لفظی میان مقامات عالی دولتی با گروههای بنام security یا همان حفظ امنیت که توسط تفنگداران خودمختار سومالیایی اداره می شود راز ناامنیهای پایتخت سومالی فاش شد.

بر اساس این گزارش پس از انتشار اخبار قحطی و خشکسالی در کشور سومالی و اعلام کمک کشورهای مسلمان و آغاز پروازهای هوایی به فرودگاه موگادیشو گروههای زیادی از جوانان با تهیه اسلحه و مهمات و پوشیدن لباسهای نظامی تشکیل تیمهای امنیتی دادند.

این گروهها با تیراندازی در شب و روز و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم سومالی، دولت و گروههای امدادی اعلام کردند که ناامنیها توسط گروه الشباب وابسته به القاعده بوده و گروههای امنیتی می توانند از جان مردم و امدادگران محافظت کنند.

با این ادعا این گروههای مسلح با دریافت هزینه سنگینی از گروههای امدادی و مسافران به نوعی از آنها مراقبت می کنند در حالی که شاید شدت ناامنی در پایتخت سومالی تا این حد نگران کننده نباشد. هر چند که وظیفه حفاظت و امنیت موگادیشو با دولت است ولی این گروهها دولت را تهدید کرده اند که نباید در شغل آنها خللی وارد کند.

هم اکنون نیروهای امدادی باید با پرداخت روزانه ۵۰۰ دلار به نیروهای امنیتی مسلح در سطح شهر تردد کنند. این افراد حتی از بیرون آمدن خبرنگاران از محل اقامت خود جلوگیری کرده و آنها را از وضعیت نا امن شهر می ترسانند.