رویارویی شناورهای روسیه و ترکیه در دریای سیاه

به گزارش افکارخبر، شرکت روسی چرنومور نفت و گاز در بیانیه ای آورده است که عملیات جابجایی سکوها به سبب توقف عملیات حفاری از میدان گازی نزدیک به بندر اودیسه در اوکراین به سمت آبهای منطقه ای روسیه صورت گرفته بود.

به گفته خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، این شرکت روسی وادار شد که به سازمان امنیت دریایی روسیه تماس بگیرد که به سرعت دو قایق یکی وابسته به ناوگان دریای سیاه روسیه و مجهز به سامانه موشکی و دیگری قایق سریع السیر مسلح وابسته به گارد مرزی هیات امنیت فدرال ارسال کرد. کشتی ترکیه ای نیز با نزدیک شدن دو قایق به آن، فورا وادار به تغییر مسیر خود شد.

کشتی جنگی روسیه صبح امروز دوشنبه از تنگه بسفر در استانبول عبور کرد. طول این کشتی که از سوریه حرکت کرده بود، 125 متر است، این کشتی روز یکشنبه تنگه داردانل در ایالت جناق قلعه در غرب ترکیه را به سمت دریای سیاه پشت سر گذاشت.

به موجب توافقنامه مونترو(در غرب سوئیس) که در سال 1936 امضا شد، کشتی های جنگی کشورهای حاشیه دریای سیاه اجازه دارند بدون هیچ محدودیتی از تنگه های ترکیه عبور کنند. در حالی که این توافقنامه برای کشورهای غیرحاشیه دریای سیاه، محدودیتهایی متعلق به حجم و وزن و شکل و محموله و تعداد کشتی ها برای هر کشور تعیین کرده است.

ناوشکن اسمیتلیفی روسیه روز یکشنبه با شلیک اخطار از برخورد با یک کشتی ترکیه در دریای اژه جلوگیری کرد و درپی آن روسیه، وابسته نظامی ترکیه را برای بررسی این مساله فراخواند.

یادآور می شود که روابط روسیه و ترکیه از زمان سرنگونی یک جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه در 24 نوامبر گذاشته، رو به تیرگی نهاد. آنکارا می گوید که این جنگنده حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است در حالی که روسیه با تکذیب این امر، اقدام ترکیه را "خنجر زدن از پشت" توصیف کرد.