عصبانیت وهابیت از تلاش‌های «شیخ زکزاکی»

به گزارش افکارخبر،ارتش نیجریه مدعی شده است که شیعیان به کاروان نظامی حامل رئیس ستاد کل ارتش تیراندازی کرده و قصد ترور وی را داشته‌اند؛ ادعایی که با تکذیب جنبش اسلامی نیجریه همراه شده و شیخ زکزاکی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: هنگامی که افراد ما مسلح نیستند چگونه می‌توانند به کاروان ارتش حمله کنند و اینکه چرا هیچ آسیبی به نیروهای ارتش وارد نیامده و آن‌ها به مسیر خود ادامه داده‌اند؟.

سال گذشته نیز زمانی که مراسم روز قدس رو به پایان بود ناگهان تروریست‌های «بوکوحرام» به جمعیت تظاهر کنندگان شیعه حمله کرده و به آن‌ها که اغلب زنان و کودکان بودند تیراندازی کردند و در این حمله 34 نفر کشته و 180 نفر زخمی شدند. سه تن از پسران شیخ ابراهیم زکزاکی نیز در بین کشته شدگان بود.

حمله بوکوحرام در سال گذشته و حمله ارتش نیجریه در امسال، با توجه به برگزاری مراسم میلیونی و بی سابقه پیاده‌روی اربعین در این کشور به عنوان بزرگترین کارناوال سیاسی – عقیدتی شیعیان در آفریقا، ظن هماهنگی بین این پیشامدها را قوی‌تر می‌کند. پیشامدهایی که به نظر می‌رسد در کانون‌ آن جریان سلفی و وهابی قرار گرفته است.

گسترش تشیع در نیجریه و تشکیل بزرگترین جامعه شیعیان در قاره آفریقا، در حالی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه اشاعه وهابیت و سلفی‌گری در آفریقا و نیجریه انجام داده‌اند؛ با عصبانیت علما و رسانه‌های وهابی مواجه شده است.

شبکه وهابی وصال در برنامه‌ای در 25 نوامبر سال جاری به پدیده گسترش تشیع در نیجریه می‌پردازد. این برنامه با حمله به شیعیان، مدعی می‌شود که رشد و گسترش تشیع حاصل فقر و بیسوادی مردم نیجریه است و از سویی نیز برگزاری مراسماتی چون روز جهانی قدس و راهپیمایی اربعین را برنامه‌های ایرانی توصیف می‌کند.

در این برنامه همچنین تأکید می‌شود که سوءاستفاده از جهل مردم و سردادن شعارهای فریبنده باعث گرویدن برخی مردم به تشیع در نیجریه شده است. [شیعیانی که در حال حاضر جمعیت آن‌ها بین 4 الی 10 میلیون نفر برآورد می‌شود.]

همچنین ما می‌توانیم سیل هجمه‌های علیه شیعیان نیجریه را در رسانه‌های وابسته به جریان سعودی به خصوص رسانه‌های عربستان مشاهده کنیم و در تمامی این مطالب به لزوم جلوگیری از بسط تشیع و مقابله با آن در قاره آفریقا به خصوص کشور نیجریه تأکید شده است.

نکته قابل توجهی که در این مقاله‌ها یافت می‌شود؛ به لزوم جذب طلاب نیجریایی و آموزش آن‌ها در دانشگاههای عربستان تأکید شده است و آن طور که از سخن شخصیت‌های سلفی داخلی نیجریه مشخص می‌شود این است که در سال‌های پس از ظهور اولین نشانه‌های گسترش تشیع در نیجریه، مسأله اعزام جوانان به دانشگاههای عربستان سرعت بیشتری به خود گرفته است.

 

«محمد الثانی عمر» یکی از رهبران سلفی نیجریه در این باره به سایت وهابی «البرهان» می‌گوید:«به شکر خدا دانشجویان دینی که عمدتا به عربستان، مصر و سودان رفته‌ بودند پس از بازگشت شروع به تبلیغ سنت و طریقت سلفی کرده‌اند و تلاش بسیاری برای دعوت و تعلیم مردم و دور کردن آن‌ها از عقاید گمراه کننده صفوی‌ها (تشیع) انجام می‌دهند».

بنا به گفته وی بیشتر طلابی که به نیجریه باز می‌گردند عمدتا از دانشگاههای «الاسلامیه»، در شهر مدینه منوره و دانشگاه «ام‌القری» در مکه مکرمه و دانشگاه اسلامی «الإمام محمد بن سعود» در ریاض فارغ التحصیل شده‌اند.

«دکتر محمد منصور ابراهیم» دیگر عالم سلفی نیجریایی در روزنامه «الجزیره» عربستان در 20 مارس 2015 می‌نویسد: «فقر شدید باعث شده است تا مردم نیجریه با وعده پول و مادیات به تشیع بگروند و باید جلوی این مذهب گمراه گرفته شود».

وی با ادعای اینکه گروههای شیعه شده در حال آموزش نظامی هستند و اسلحه به دست گرفته‌اند، سعی دارد دولت مرکزی نیجریه را به حضور شیعیان حساس کند. در حالی که در هیچ مقطعی گزارش نشده است که شیعیان با ارتش یا هر گروه دیگری به درگیری مسلحانه وارد شده باشند.

منصور ابراهیم، همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای مقابله با شیعیان و گسترش تشیع می‌شود.

موضوعی که در نیجریه در حال رخ دادن است، تلاش وهابی‌ها و سلفیون عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای جلوگیری از گسترش تشیع است. کشورهای جریان وهابی در حال حاضر ثمره سال‌ها تبلیغ و آموزش رایگان دانشجویان نیجریایی را بر باد رفته می‌بینند و مطئمنا ابزارهای فشار بر دولت تازه تأسیس «محمدو بوهاری» که قصد مبارزه با بوکوحرام را دارد را نیز در دست دارند.