واکنش مفتی عربستان به ائتلاف جدید ریاض
«عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ» مفتی اعظم و رئیس «هیئت کبار العلماء و اداره پژوهش‌های علمی و فتاوا»ی عربستان سعودی از تشکیل ائتلاف جدید ریاض که «ائتلاف اسلامی نظامی ضد تروریسم» نامیده شده، استقبال کرد.
 

او که قبلا کمک به حزب‌الله در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان در سال 2006 را جایز ندانسته بود، ائتلاف نظامی عربستا را که ائتلاف اسلامی نامیده شده است، موجب «تقویت امت اسلامی در حال و آینده» دانست.

آل الشیخ به روزنامه «عکاظ» عربستان گفت: همکاری با ائتلاف مورد نیاز است زیرا مسلمانان اگر با هم همکاری نکنند و پشت هم نباشند، دشمن بر آنان غلبه می‌کند. پیوستگی، اتحاد و همکاری درونی مسلمانان سبب قدرتشان می‌شود.

این مفتی وهابی عربستان سعودی که تاکنون بارها علیه محور مقاومت که مقابل اسرائیل ایستاده است، سخن گفته، خواستار کمک به این ائتلاف شد و گفت «باید از این ائتلاف حمایت کرد چه با قلم چه با بیان، چون مصلحت امت در این است».

او در پایان گفت که عربستان چنین ماموریتی را بر عهده گرفته پس این ائتلاف را تشکل داد و این ائتلاف برای حال و آینده امت اسلامی حامل خیر است.

همزمان با حمایت مفتی عربستان از این ائتلاف، روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا نوشته است که این ائتلاف «بی معناست» و کاملا ضد شیعی است.

ساعاتی پس از اعلام تشکیل این ائتلاف در بامداد دوشنبه نیز حسنین هیکل اندیشمند مصری گفت که این ائتلاف هدف مشخصی ندارد و برخی اعضای آن خود از مهم‌ترین حامیان داعش هستند.