مذاکره مخفیانه دولت آمریکا با سوریه

مقام‌های آمریکایی خبر دادند که وزارت خارجه این کشور به منظور آزادی چند تبعه آمریکایی که در سوریه زندانی هستند، از چندی قبل با دولت بشار اسد در حال مذاکرات محرمانه است.

در حالی که مذاکرات بین‌المللی درباره بحران سوریه ادامه دارد، یک رسانه‌ آمریکایی به نقل از مقامات واشنگتن از مذاکرات محرمانه وزارت خارجه این کشور با دمشق خبر داده است.

پایگاه «بلومبرگ ویو» در گزارشی به نقل از دو مقام دولت باراک اوباما خبر داد که « آمریکا به ارامی و محرمانه در حال مذاکره برای آزادسازی آمریکایی‌ها در سوریه است».

ادعا شده که دولت آمریکا معتقد است که دولت سوریه ۴ تا ۵ تبعه آمریکایی را در زندانی خود دارد و وزارت خارجه آمریکا برای آزادی آنها در حال مذاکرات محرمانه بوده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بیشتر مذاکرات محرمانه اخیر واشنگتن و دمشق بین «ان پترسون» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و سفیر سابق در کشورهای مصر و پاکستان  با «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه انجام شده است.

البته به گفته مقام‌های آمریکایی این دیدارهای محرمانه «هیچ ارتباطی» با مذاکرات بین‌المللی درباره حل بحران سوریه ندارد.

به ادعای این رسانه، مقامات دمشق در مذاکرات با وزارت خارجه آمریکا «زندانی» بودن یک تبعه آمریکایی را تایید کرده‌اند و مقامات سفارت جمهوری چک در سوریه اخیرا به منظور ارائه خدمات کنسولی دیداری از این شهروند داشتند.

به دنبال تعطیلی سفارت واشنگتن در دمشق، ‌سفارت جمهوری چک در حال ایفا نقش به عنوان حافظ منافع آمریکا در سوریه است.

مذاکرات مستقیم مقام‌های آمریکا با سوریه در حالی صورت گرفته که واشنگتن به دنبال آغاز بحران در سوریه ضمن دخالت در امور داخلی این کشور، حمایت‌های مستقیم نظامی و مالی از مخالفان دولت بشار اسد داشته است.