هیگل: اوباما اعتبار خود را در سوریه از دست داد
چاک هیگل در گفتگو با مجله آمریکایی فارن پالیسی تاکید کرد: اوباما سال 2013 با چشم پوشی از حمله به سوریه اعتبار خود را زیر سئوال برد.

هیگل که بعد از ترک پنتاگون در ماه فوریه نخستین بار با یک نشریه مصاحبه کرده، در گفتگویی که روز جمعه در فارن پالیسی منتشر شد، تاکید کرد: «من تردیدی ندارم که این دوره اعتبار رئیس جمهور را کاهش داد».

به ادعای هیگل، تصمیم عدم حمله به سوریه در حالی اتخاذ شد که دمشق «خط قرمز تعیین شده از سوی رئیس جمهور آمریکا را با استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه زیر پا گذاشته بود».

به گفته هیگل این تصمیم سبب شد اعتماد متحدان آمریکا متزلزل شود و رهبران خارجی همچنان از تصمیم باراک اوباما ناراضی هستند.

به نوشته فارن پالسی، بیست‌وچهارمین وزیر دفاع ایالات متحده، این رفتار دولت آمریکا در حق خود را، به‌نوعی برای تشریح اوضاع کاخ‌سفید در برگزاری جلسات طولانی و بی‌حاصل و درنهایت، انفعال دولت در موضوع سوریه بیان می‌کند.

چاک هیگل 69 ساله و از جنگجویان سابق که در جنگ ویتنام حاضر بود، معتقد است این دوره مشکل دولت آمریکا را برای دادن پاسخ هماهنگ به بحران سوریه نمایان ساخت. وی به ویژه از نشست های بی نتیجه با سوزان رایس که آن زمان مشاور امنیت ملی اوباما بود، ابراز تاسف کرد.

وزیر دفاع پیشین آمریکا با اشاره به اینکه دولت اوباما همچنان در راهبرد سیاسی درباره سوریه مشکل دارد، در عین حال اعلام کرد که جان کری وزیر امور خارجه با مذاکره با روسیه، ایران و دولت های عربی به سوی یک راهبرد خوب گام بر می دارد.

هیگل همچنین اعلام کرد اوباما برای کمک به اوکراین در برابر روسیه می توانست و می بایست بهتر عمل می کرد.

چاک هیگل مانند وزرای دفاع سابق آمریکا یعنی رابرت گیتس و لئون پانتا از مداخله بیش از حد کاخ سفید در امور داخلی پنتاگون انتقاد کرد و گفت: با این حال من همواره روابط خوب و مثبتی با رئیس جمهور داشتم.

در همین حال، یک مقام ارشد دولت، که حاضر به افشای نامش نشد، در واکنش به این انتقادات هیگل گفت: دولت اوباما نمی توانست بدون جلب‌نظر و مشورت با کنگره اقدام به حمله به سوریه کند. مقام مذکور همچنین بیان داشته که تصمیم نهایی دولت اوباما در این مورد، سرانجام سبب حل دیپلماتیک مسئله مواد شیمیایی در سوریه شد.

وی مدعی شد که استفاده از ظرفیت نیروی هوایی آمریکا در بمباران سوریه و آموزش شورشیان معارض، همزمان با تلاش برای حذف دیپلماتیک بشار اسد از آینده سیاسی سوریه، خود نشانۀ راهبرد مشخص و تلاش فعال باراک اوباما در منطقه است.