ایرانی – آمریکایی‌ها به شهروندان درجه دو تبدیل می‌شوند

اینترسپت در گزارشی به قلم "مرتضی حسین" نوشت: هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بر سر اختصاص 1.1 هزار میلیارد دلار بودجه برای تامین نیازهای مالی سرویس‌های خدماتی دولت فدرال توافق کردند. این طرح اجتماعی – سیاسی بسیار گسترده خواهد بود و موضوع مسافرت اتباع خارجی از اروپا و آسیا به آمریکا را هم دربر می‌گیرد.

 

آمریکا و اروپا در 25 سال گذشته به توافقنامه‌ای متعهد بودند که به موجب آن اتباع  38 کشور مورد پذیرش آمریکا قادر بودند بدون اخذ روادید به این کشور سفر کنند. در مقابل، این 38 کشور اروپایی نیز پذیرفتند از اتباع آمریکایی بدون الزام در دست داشتن روادید، میزبانی کنند؛ اما با قانون جدیدی که به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید، شرایط را کاملا دگرگون می‌کند. نمایندگان آمریکا قانونی را وضع کردند کردند که به موجب آن اگر هر کدام از اتباع 38 کشور تحت توافق با آمریکا، از سال 2011 به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشند، برای ورود به خاک آمریکا نیازمند دریافت روادید خواهند بود.

 

این موضوع بدتر از آن است که در نگاه نخست به نظر می‌رسد. این قانون حتی شامل افرادی می‌شود که از والدینی ایرانی یا سوری متولد شده باشند. فرقی نمی‌کند اگر شخص در کدام کشور اروپایی متولد شده باشد، همین که والدین او متولد ایران یا یکی از کشورهای ممنوعه ذکر شده باشد، برای مسافرت به آمریکا با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. این افراد خارج از توافقنامه "سفر بدون اخذ روادید" قرار می‌گیرند و باید درخواست آنها برای ورود به خاک آمریکا مورد ارزیابی کمیته ویژه اداره مهاجرت و گذرنامه قرار بگیرد و درصورت توافق این کمیته، برای شخص درخواست‌کننده روادید صادر خواهد شد.

 

در قانون جدید تاکید شده است افرادی به ملیت ایرانی، سوری، سودانی و عراقی در پایین‌ترین مرتبه شهروندی قرار می‌گیرند و هیچ توافقنامه‌ای درمورد آنها قابل اجرا نیست.

 

بسیاری از نهادهای مدنی و حامی حقوق شهروندی در آمریکا با ارسال نامه‌ای به مجلس نمایندگان این کشور اعلام کردند یک آمریکایی نباید به دلیل ملیت و مذهب آبا و اجدادی  خود مورد توبیخ قرار بگیرد. "جمال عبدی،" سخنگوی شورای ملی ایرانی‌های آمریکایی، اعلام کرد: دو ملیتی بودن موضوعی نیست که شما آن را انتخاب کرده باشد. اگر شما یک ایرانی با ریشه ایرانی باشید و یا پدرتان شهروند ایرانی بوده باشد، شما دیگر اجازه نخواهید داشت بدون اخذ روادید به آمریکا وارد شوید.

 

اینترسپت در این باره نوشت: قانون جدید مهاجرت آمریکا با نواقص و مشکلات بسیاری همراه است. به این ترتیب تجار، بازرگانان و خبرنگارانی که به واسطه برنامه شغلی در سالهای گذشته به ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده‌اند نیز در فهرست افراد مظنون آمریکا قرار می‌گیرند. 

 

به این ترتیب زمانیکه توافق هسته‌ای میان ایران و غرب امضا شد و انتظار می‌رود برگ جدیدی از روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا گشوده شود، واشینگتن قصد دارد ایرانی – آمریکایی‌ها را به شهروندان درجه دو تبدیل کند.