سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با جان کری ، وزیر امورخارجه آمریکا ، و استفان دی میستورا ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در نیویورک ، گفت: «ما نمی خواهیم بازه های زمانی مصنوعی برای حل مسئله سوریه مشخص کنیم. البته برای رسیدن به نتیجه ما بازه های زمانی خاصی مشخص کرده ایم؛ اما این فرصتها که از ماه ژانویه است، اتمام حجت زمانی نیست. 

 

وی افزود:آنچه مهم است محتوای کارها است (نه بازه های زمانی) و برای انجام دادن این کارها باید تلاشهای بیشتری صورت پذیرد. سازمان ملل متحد و همه طرفهای مطرح در تلاشند تا دولت سوریه و مخالفان سر میز مذاکرات حاضر شوند. 

 

وی در بخشی دیگر از سخنانش  گفت: درباره تماسهای نظامی با آمریکا نیز باید بگویم که تماسهای ما در این زمینه در سطح ستاد مشترک نیروهای مسلح و در سطوح دیگر است. ما با فرانسه نیز تماسهایی داریم. قرار است مقامات نظامی ما در روزهای آینده نیز رایزنی هایی داشته باشند. ما با مقامات نظامی انگلیس نیز تعاملاتی داریم.

 

وی افزود: در این میان باید به نکته ای نیز توجه کنیم که برخی از همکارانمان می گویند و آن اینکه روند سیاسی شروع شود تا کسانیکه خواهان سرنگونی اسد هستند، امید پیدا کنند که می توانند این کار را انجام بدهند و بعدا همین افراد می گویند که اقدامات علیه تروریسم را با ما هماهنگ می کنند. بیان چنین سخنانی، بسیار تاسف اور است. بار دیگر می گویم کار مشترک این است که به تروریسم خاتمه بدهیم و تاسف آور است که این ماموریت مشترک ما به سرنوشت یک نفر مرتبط شود.»

 

جان کری در  این کنفرانس خبری گفت: «ما بر اجرای کامل بیانیه ژنو تاکید داریم. در قطعنامه تصویب شده نیز بارها به این مسئله اشاره کرده ایم. ما در این خصوص بر تشکیل دولت انتقالی و حل این مسئله تاکید کرده ایم. باید بلافاصله وارد این روند شویم. هدف و بازه زمانی نیز این است که این کار در مدت شش ماه انجام شود.

 

وی گفت: این سخن به معنای آن است که باید تا دو ماه دیگر تصمیماتی به تدریج اتخاذ شود درباره اینکه بخشی از قدرت تفویض و دولت انتقالی تشکیل شود و این دولت، اختیارات اجرایی کامل داشته باشد. یا این کار با همین سند (قطعنامه شورای امنیت) انجام می شود یا اینکه کار انجام نمی شود. مسئله به همین سادگی است. نباید شش ماه یا یک سال یا یک و نیم سال صبر کرد تا به این مسئله پی برد. به سرعت متوجه خواهیم شد که آیا انتقال در حال رخ دادن است یا خیر. همه با این روند همراه هستند. چهار بار این همراهی اعلام شده است که عبارتند از نشست وین یک، نشست وین دو ، امروز و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل متحد. باید مشخص شود که شکل این روند به چه صورت باشد.»

 

وی در ادامه افزود: «ایران حدود یک سال پیشنهاد صلحی مطرح کرد. براساس این پیشنهاد، ابتدا آتش بس برقرار و سپس اصلاحات در قانون اساسی انجام شود ، دولت وحدت ملی تشکیل گردد و بعد از آن انتخابات برگزار شود. بنابراین می بینیم که این طرح (جدید) با کمی تفاوت، به طرح پیشنهادی ایران نزدیک است. حالا زمان آن است که طرفهای مطرح کننده سخنانی در نشست های مختلف در مواقع مختلف در چند سال اخیر، حرفهای خود را به عمل تبدیل کنند. ما نمی خواهیم کارها را طولانی کنیم. باید بازه زمانی مشخصی تعیین شود. این کارها براساس بازه زمانی مشخص است و معنای آن این است که روند انتقالی با فوریت و الزام ضروری پیگیری شود. ضروری است همه ما در این فرایند همکاری کنیم.»

 

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد تاکید بر رفتن بشار اسد سبب طولانی شدن جنگ می شود.

 

کری  گفت:«یکی از امتیازهایی که مخالفان سوری داده اند موضوع سرنوشت اسد بوده است. ما نیز همین امتیاز را داده ایم. ما نیز حدود یک و نیم سال یا دو سال پیش که دقیقا به خاطر ندارم به این نتیجه رسیدیم که این خواسته (رفتن اسد) سبب طولانی تر شدن جنگ و آلام و رنجهای بیشتر می شود و ما را به هیچ جایی به غیر از بن بست نمی رساند. به همین علت بود که تصمیم گرفتیم کارها را به ترتیب انجام بدهیم و پیش از حضور سر میز مذاکرات و ورود به مذاکرات و اعتماد سازی و ترسیم نقشه راه پیش روی، درباره مسئله نهایی یا نیمه نهایی تصمیم گیری شود. بی تردید این مسئله می تواند بر قضاوت طرفها درباره بازه زمانی و فوریت آن تاثیرگذار باشد.»