عراق شکایت ترکیه را به شورای امنیت می برد

به نقل از «السومریه‌نیوز»، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی در مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت: «عراق از ورود نیروهای مسلح ترکیه در سوم ماه دسامبر تا عمق 110 کیلومتری بدون موافقت و اجازه دولت بغداد، غافلگیر شد. این اقدامی بی‌سابقه و خطرناک است و حاکمیت عراق نقض می‌شود.»

جعفری افزود: «عراق بر حاکمیت و وحدت اراضی خود تأکید می‌کند و به احدی اجازه نقض آن را نمی‌دهد. همزمان عراق با ائتلاف بین‌المللی که سال گذشته در پی نقض حاکمیت این کشور توسط داعش تشکیل شد، تعال می‌کند در حالی‌که همه نیروهای ائتلاف متعهد شدند تنها با اجازه طرف عراقی در آسمان این کشور پرواز و یا به خاک آن سرباز وارد می‌کنند.»

وزیر خارجه عراق افزود: «ما در ابتدا به شورای امنیت مراجعه نکردیم، بلکه تلاش برای حل بحران را با گفت‌وگوی مستقیم با سران تُرک آغاز کردیم و در همین راستا، پیامی از طریق سفیر (ترکیه) ارسال کردیم. ما همچنان تلاش‌های مستمری برای حل و فصل دوستانه این مسئله بین دو کشور صورت دادیم. ولی بعد از آنکه از طرف تُرکی ناامید شدیم نامه‌ای به شورای امنیت ارسال کردیم. گفت‌وگوها از طریق میانجیگران و دوستان برای حل و فصل این مسئله در جریان است.»

وی در ادامه اضافه کرد، ما به مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌ایم که لازم است هر چه زودتر نیروهای خود را از پایگاه «بعشقیه» در شمال موصل خارج کنند.

ابراهیم الجعفری با اشاره به اینکه عراق برای بیرون راندن نیروهای ترکیه از کشور چاره‌ای جز مراجعه به شواری امنیت ندارد، اعلام کرد، طرح قطعنامه پیشنهادی عراق به زودی به شورای امنیت ارائه خواهد شد.

پیشتر منابعی در وزارت خارجه عراق اعلام کردند که وزیر خارجه این کشور دیدار با همتای ترکیه‌ای خود «مولود چاوش اوغلو» را در نیویورک رد کرد. الجعفری عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از خاک عراق را پیش‌شرط دیدار عنوان کرده است.