کری: آمریکا به دنبال تغییر رژیم سوریه نیست اما اسد باید برود

جان کری در ادامه اظهارات مقامات آمریکایی درباره سوریه، بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت تاکیدا کرد.

به گزارش راشا تودی، وزیر خارجه آمریکا که اخیرا سفری به مسکو داشته و با مقامات روسیه از قبیل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه دیدار کرده، در یک مصاحبه با تلویزیون «روسیا ۲۴» شرکت کرد.

جان کری گفت: «من اینجا(مسکو) هستم تا با رئیس‌جمهور پوتین درباره سوریه و نیاز ما به اتحاد و به هم پیوستن ما برای با ثبات کردن سوریه و تلاش برای ایجاد صلح به روشی که سوریه را به صورت یک کشور نگهدارد و مهمتر از همه، همچنین نابودی داعش صحبت کنم. داعش تهدیدی برای همه است و ما منفعت مشترک داریم و باید با هم کار کنیم».

او درباره مواضع آمریکا در سوریه گفت: «ما در تلاش برای تغییر رژیم نیستیم. ما در تلاش برای انقلاب رنگی نیستیم و ما در تلاش برای دخالت در کشور دیگر نیستیم بلکه ما در تلاش برای صلح هستیم».

 کری درباره رئیس‌جمهور سوریه هم مدعی شد: «روسیه نمی‌تواند با اسد، جنگ را متوقف کند چون اسد جنگجویان خارجی را (به سوریه) جذب می‌کند و اسد آهنربایی برای تروریست‌ها است چون آنها می‌آیند که با اسد بجنگند. در نتیجه اگر شما می‌خواهید جنگ در سوریه را متوقف کنید که ما این را می‌خواهیم، اگر شما خواهان جنگ با داعش و رشد تروریسم هستید، باید به مشکل و موضوع اسد بپردازید. این بدان معنا نیست که ما خواهان تغییر همه ابعاد حکومت(سوریه) هستیم نه ما خواهان آن نیستیم».

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا واشنگتن نیروهای بشار اسد را به عنوان بخشی از مقابله با داعش می‌بیند یا نه گفت: «چرا که نه اگر که یک فرایند مشروع انتقالی جهت تشکیل دولت انتقالی که کنفرانس ژنو خواهان آن است و در آن اپوزیسیون هم بخشی از آن است و موضوع اسد از راه آن فرایند و اعتماد مردم به آن حل خواهد شد. بر اساس این شرایط، ممکن است که ارتش سوریه به همراه با اپوزیسیون علیه اسد شوند البته به این شرط که اسد برای دوره بلندمدت نباشد».

کری بار دیگر در دفاع از تجاوز سال ۲۰۱۱ به لیبی، حمله ناتو به لیبی که در نهایت به سرنگونی معمر قذافی انجامید را «درست» خواند و البته افزود:‌«پس از آن، اقدامات کافی برای اطمینان یافتن از ایجاد دولت انتقالی و حکومت مشروع پس از آن انجام نگرفت».

وزیر خارجه دولت اوباما در پاسخ به سوالی درباره تنش‌ها بین مسکو و آنکارا گفت: «روسیه و آمریکا تنازع و تنش را کم کرده‌اند و ما در ارتباط با حریم هوایی سوریه و پروازها برای جنگ با داعش از تخاصمات کاستیم».

وی درباره سرنگونی سوخو ۲۴ ادامه داد:‌ «ما از رادارمان برخی نشانه‌ها داریم و ما درکی از اینکه چه اتفاق افتاد داریم اما یک فرایند قانونی و تبادل اطلاعات در حال پیگیری است و من نمی‌خواهم درباره نتایج آن بدون اطلاع از آنها اظهارنظری بکنم».