در بحبوحه شایعات درباره اینکه رژیم صهیونیستی قصد دارد 230 هزار فلسطینی را از حق سکونت در بیت‌المقدس محروم سازد، بسیاری از کارشناسان گفتند، هدف اسرائیل از این اقدام تغییر توازن قومی به نفع یهودیان است.

به گزارش پایگاه خبری «اسپوتنیک»، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اولین بار ماه نوامبر این طرح جنجالی را مطرح کرد. 

به گزارش کانال 2 اسرائیل، این طرح نه تنها شامل فلسطینی‌هایی می‌شود که خارج از دیوار حائل زندگی می‌کنند بلکه شامل کسانی می‌شود که در داخل این منطقه زندگی می‌کنند که این طرح در نهایت می‌تواند به تغییر توازن قومی در قدس اشغالی منجر شود.

تا امروز، حدود 195 هزار فلسطینی در منطقه‌ محصور شده با این دیوار که در سال 2003 ساخته شده، زندگی می‌کنند، در حالی که 145 هزار فلسطینی خارج از آن منطقه ساکن هستند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، 350 هزار فلسطینی در شرق بیت‌المقدس برای تردد و کار در این منطقه، دارای کارت شناسایی هستند. اما اگر این محدودیت‌ها اعمال شود، فلسطینی‌ها در خاک خود به مجرم تبدیل می‌شوند.

این در حالی است که اسرائیل بعد از اشغال کرانه باختری در سال 1967، به فلسطینی‌های ساکن بیت‌المقدس حق اقامت داد و به آنها اطمینان خاطر داد که می‌توانند آزادانه در این شهر رفت‌وآمد کنند، حق رای و همین طور حق شهروندی نیز دارند. 

از سال 2003 یعنی بعد از ساخت دیوار حائل، فلسطینی‌ها از نبود امنیت و امکانات رنج می‌برند.

بر اساس طرحی که ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی آن را ارائه کرده بود، بیت المقدس تا سال 2020، شهری با اکثریت یهودی خواهد بود؛ یعنی حدود 80 درصد یهودی و اقلیت 12 درصدی عرب.