زیان 50 میلیاردی ترک‌ها از چالش با روسیه

و بنا بر اعلام حزب جمهوری خواه ملت ترکیه، ضرر و زیان حاصل از این بحران برای ترکیه ظرف یک سال کمتر از 8.5 میلیارد دلار نخواهد بود و در صورت شدت یافتن تحریمها علیه ترکیه این زیان در یک سال به 12.2 میلیارد دلار خواهد رسید.

این حزب مخالف دولت ترکیه میزان ضرر و زیان اقتصادی این کشور طی یکسال را ابتدا تقریبا 6.5 میلیارد دلار تخمین زد؛ البته پس از در نظر گرفتن تجارت فعال میان دو کشور میزان ضرر و زیان حاصل از این بحران را 8.5 میلیارد دلار ارزیابی کرد.

در گزارش مزبور آمده است: آنکارا برای یافتن جایگزینی برای گاز روسیه دچار مشکل خواهد شد؛ گاز روسیه 54.8 درصد از میزان واردات ترکیه از مواد سوختی را تشکیل می دهد؛ همچنین صنعت توریسم ترکیه متحمل ضرر و زیان سنگینی خواهد شد زیرا سالانه سفر 3.5 میلیون شهروند روس به ترکیه تقریبا 2.9 میلیارد دلار برای آنکارا درآمد به همراه داشت.

روابط میان مسکو  آنکارا به دنبال هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه بر فراز سوریه در 24 نوامبر گذشته رو به وخامت گذاشت و مسکو این اقدام را همانند "از پشت چاقو زدن" دانست و محدودیت هایی علیه ترکیه اعمال کرد.

این محدودیت ها شماری از انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی که روسیه از ترکیه وارد می کند و همچنین تحریم پروازهای نامنظم چارتر را در برگرفت و فروش بلیت های سفرهای توریستی به ترکیه متوقف شد.

همچنین محدودیت ها صدور ویزای ورود برای اتباع ترکیه و تحریم بکارگیری نیروی کار ترکیه در روسیه را نیز دربرگرفت؛ اقدامات یاد شده از اوایل سال آینده میلادی به اجرا درخواهند آمد