عربستان و امارات برای تروریست ها سلاح خریداری کرده اند

پایگاه "میدل ایست ای" در گزارشی اعلام کرد که عربستان و امارات طی دو سال گذشته مقادیر زیادی سلاح و مهمات از بلغارستان خریداری کرده اند و به نظر می رسد که بیشتر این سلاحهای خریداری شده به دست گروههای تروریستی در سوریه و چه بسا برخی از آن نیز به دست گروههای تروریستی در یمن برسد.

بر اساس گزارش سالانه صادرات صنایع دفاعی در بلغارستان دولت این کشور طی سال گذشته با فروش مهمات و تجهیزات نظامی به عربستان به ارزشی بالغ بر 92.7 میلیون دلار موافقت کرده است.

دولت بلغارستان همچنین طی سال جاری مجوزهایی برای فروش سلاح به دولت امارات صادر کرده است و این در حالی است که به ارزش این قراردادها اشاره ای نشده است.

تحلیلگران معتقدند که احتمال ندارد عربستان و امارات این سلاحها و مهمات را برای نیروهای ویژه خود که از سلاحهای غربی پیشرفته استفاده می کنند خریداری کرده باشد، بلکه به احتمال زیاد این دو کشور این سلاحها را برای گروههای مسلح در سوریه و یمن که سلاحهای ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق در آنجا بسیار زیاد استفاده می شود، خریداری کرده اند.

یک افسر نظامی بلغارستان گفت که سلاحهای خریداری شده توسط عربستان، با هواپیما از صوفیه پایتخت ان کشور منتقل می شود و هدف اصلی عربستان از خرید این سلاحها ارسال آن برای گروههای مسلح در سوریه است و احتمال دارد که برخی از محموله های مازاد سلاح به یمن انتقال داده شود.

معارضان مسلح و تحلیلگران مستقل نیز گفتند که این سلاحهای بلغارستانی در سوریه استفاده می شود.

بر اساس گزارشی که دولت بلغارستان در ماه آگوست گذشته آن را منتشر کرد ولی در رسانه ها بازتاب نیافت این کشور مجوزهایی برای صادرات سلاحهای سنگین و سبک به عربستان به ارزش 71.3 میلیون دلار صادر کرده است.

در همین راستا «پیتر ویزمان»، پژوهشگر هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی در مؤسسه پژوهش‌های بین‌المللی صلح در استکهلم می گوید معنایی ندارد که امارات از بلغارستان برای نیروهای خود سلاح بخرد، بنابراین گمان می رود که این سلاحها و مهمات به سوریه و یمن منتقل شود.

بر اساس سندی که پایگاه ویکی لیکس آن را منتشر کرده است، بلغارستان درباره فروش سلاحهای جنجال بر انگیز به عربستان و یمن با سفارت آمریکا در این کشور مشورت کرده است و این در حالی است که سفارت آمریکا هرگونه اطلاع خود از اینکه برخی کشورها برای گروههای مسلح در سوریه از بلغارستان سلاح خریداری کرده اند، تکذیب کرد.

یک افسر سابق در ارتش بلغارستان نیز که نخواست نامش فاش شود گفت این سلاحها از عربستان سعودی برای گروههای مسلح معارض دولت سوریه خریداری شده است.

وی اظهار داشت که این سلاحها از طریق هواپیما به شهر تبوک در شمال عربستان و از آنجا به مرزهای مشترک اردن و سوریه منتقل شده است و این سلاحهای بین گروههای معارض مسلح توزیع شده است.