چرا اعراب با اسد گفتگو نمی‌کنند؟!
"محمد حسنین هیکل" گفت: رویدادهای منطقه (در کشورهای) عربی در راستای رؤیاها و طمع ورزی‌های اسرائیل است؛ اعراب در برابر خطرات بزرگی در آینده قرار دارند.

هیکل خاطرنشان کرد، هیچ دلیلی وجود ندارد که اعراب از ایران نگران باشند.

وی سوریه را قلب کش‌مکشها در جهان عرب دانست و افزود: این کش‌مکش بین المللی درباره سوریه به این دلیل است که این کشور دروازه ورود به جزیره العرب و ایران و عراق است.

هیکل در پاسخ به این سؤال که "در کنار چه کسی در سوریه هستیم، بشار یا شخص دیگر؟" گفت: باید با مردم سوریه باشیم. ما نمی توانیم نظام مشخصی را بر یک ملت تحمیل کنیم. نظام کنونی چاره‌ای جز تعامل با اسد ندارد، و ما نیازمند کسی هستیم که مردم سوریه را خطاب قرار دهد.

هیکل در ادامه این سؤال را مطرح کرد: ما با اسرائیل مذاکره کردیم، پس چرا با اسد مذاکره نکنیم؟ چه چیزی ما را منع می‌کند؟

هیکل تأکید کرد: اسد برکنار می شود اگر در جهان عرب جایگزینی بهتر از او پیدا شود.

هیکل درباره داعش گفت: ما در به تصویر کشیدن خطر داعش بسیار مبالغه می کنیم، زیرا داعش به دلیل درگیری‌ها و منازعات بین دولتهای عربی به وجود آمد.

وی افزود: هدف اسرائیل این است که جهان عرب گرفتار بحرانهای داخلی و تناقضهای بزرگ باشد.

هیکل اظهارات "موشه دایان" را یاد آوری کرد که گفته بود: "آنچه که اعراب را از من دور می کند، این است که احساس می کنم آنان وارد تناقض ها و جنگ با یکدیگر شده اند."

هیکل تأکید کرد: جهان عرب باید با دنیای نوین سخن بگوید؛ نیمی از اروپا معتقدند که ما تروریست هستیم، و نیمی دیگر هم ما را مرتجع می‌دانند.