بزرگترین فروشندگان و خریداران سلاح در سال ۲۰۱۴

سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا در گزارش سالانه خود اعلام کرد علیرغم اینکه بازار سلاح در این کشور در یک سال گذشته رشد چندانی نداشته است، سود حاصل از صادرات اسلحه در سال ۲۰۱۴  نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۱۳ بوده است.

 

به گفته این مرکز تحقیقاتی، درآمد آمریکا از صادرات سلاح در سال ۲۰۱۴ به ۳۶.۲ میلیارد دلار رسید که ۹.۵ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته بوده است.

 

آمریکا با در اختیار داشتن ۵۰ درصد از حجم صادرات سلاح جهان، بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی به شمار می رود و در این میان، عربستان سعودی، قطر و کره جنوبی اصلی ترین مشتریان آن به حساب می آیند.

از سویی با توجه به تنش های موجود بین کره جنوبی و کره شمالی، دولت سئول با عقد قراردادهای تسلیحاتی به ارزش بیش از ۷.۷ میلیارد دلار عنوان بزرگترین خریدار سلاح جهان را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داد.

البته، بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا، حجم جهانی فروش سلاح در سال ۲۰۱۴ تنها به میزان ۱.۷ میلیار دلار بیشتر از سال ۲۰۱۳ بوده است و دلیل رکود بازار تسلیحاتی نیز به ضعف اقتصاد جهانی نسبت داده می شود.

 

با این حال انتظار می رود که رکود بازار، تولید کنندگان سلاح را به فکر افزایش رقابت برای جلب هر چه بیشتر مشتری بیاندازد تا آنجا که برخی از تولید کنندگان نه تنها به فکر راضی نگه داشتن مشتری های سنتی خود هستند بلکه به فکر جذب مشتری های جدید در مناطقی که فعالیت کمتری در آنها داشته اند هم افتاده اند تا آنجا که در سال گذشته حجم صادرات سلاح از کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال توسعه به ۶۱. ۸ میلیارد دلار رسید.