ایران شکایت خود از روسیه را پس می گیرد؟

 دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه در مصاحبه با وستی سوبوتو تصریح کرد: تهران تمایل خود را برای بازپس گیری شکایتش علیه روسیه به خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 را تایید کرده است.

وی در ادامه افزود: ما تاییدیه ای از طرف ایرانی در خصوص بازپس گیری شکایت دریافت کرده ایم، و من معتقدم این مساله در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

هفته گذشته، دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرد: بازپس گیری بی قید و شرط شکایت ایران یکی از شروط تحویل سامانه اس 300 خواهد بود.

در سال 2007 میلادی ایران و روسیه قراردادی 800 میلیون دلاری برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به امضا رساندند. در سال 2011 میلادی و پس از تعلیق این قرارداد از سوی روسیه، تهران از شرکت روس آبارون اکسپورت به دادگاه ژنو شکایت کرد.

در سال 2015 میلادی، مدت کوتاهی پس از اعلام توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی،ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ممنوعیت اجرای این قرارداد را لغو کرد. 

در ماه اوت نیز یک مقام وزارت دفاع ایران تاکید کرد که تحویل سامانه موشکی اس 300 می تواند زمینه لازم برای عقد قراردادهای جدید بین دو کشور را هموار کند.

9 نوامبر روسیه و ایران قرارداد جدیدی را برای عرضه سامانه دفاع موشکی اس 300 تا پایان امسال به امضا رساندند.