شرط های ترکیه برای رابطه با اسرائیل چیست؟

ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد این کشور در صورتی حاضر است روابطش را با رژیم صهیونیستی به حالت عادی برگرداند که تل‌آویو محاصره نوار غزه را پایان دهد.

 

کالین در گفتگو با خبرنگاران گفت تا زمانی که اسراییل سه شرط ترکیه را قبول نکند؛ از عادی سازی روابط با آنها خبری نخواهد. شر‌ط‌های ترکیه بر سر حوادثی است که برای کشتی کمک رسانی به غزه در سال 2010 رخ‌ داد می‌باشد.

 

در سال 2010 کماندوهای یگان شایتت 13 ارتش رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی غزه شامل 6 کشتی حامل 663 فعال حقوق بشر از 37 کشور، یورش بردند که در آن دست کم 16 نفر کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند. 9 نفر از این فعالان کشته اهل کشور ترکیه بودند.

 

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک (sputniknews) اولین شرط ترکیه برای بهبود روابط با اسراییل عذرخواهی رسمی این رژیم از دولت ترکیه می‌باشد که گویا انجام شده است. شرط دوم پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان است که تا کنون عملی نشده است.

 

سومین شرط برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از ترکیه، برداشته شدن محاصره چندین ساله نوار غزه می باشد. سخنگوی اردوغان اعلام کرد ترکیه از این شروط عقب نشینی نکرده و آنها را تغییر نمی‌دهد.