پاسخ قاطع العبادی به اوغلو

 دفتر العبادی در بیانیه ای اعلام کرد که احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه طی تماسی تلفنی با حیدر العبادی پیروزی دولت و ملت عراق علیه داعش و آزادی الرمادی را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده است که همه مناطق اشغالی عراق آزاد شود.

اوغلو با بیان اینکه امنیت عراق بر امنیت ترکیه به عنوان یک کشور همسایه تاثیر می گذارد ابراز امیدواری کرد که صلح همه مناطق این کشور را در بر بگیرد.

بر اساس این بیانیه العبادی خطاب به اوغلو گفت که عراق پیروزی هایی علیه گروه تروریستی داعش به دست آورده است و نیروهای امنیتی در حال حاضر در حال برقراری امنیت شهر الرمادی برای بازگشت اهالی به آن هستند.

وی افزود: ایستگاه آینده نیروهای عراقی موصل خواهد بود و ما با حضور نیروهای ترکیه ای در موصل بدون اطلاع و موافقت دولت مرکزی کاملا مخالفیم، زیرا این حضور موجب بحرانهای زیادی شده است.

العبادی با بیان اینکه ترکیه به توافق با دولت عراق برای خروج نیروهایش از عراق پایبند نبوده است، گفت: ما از آن آنکارا می‌خواهیم که فورا خروج نیروهایش از عراق را اعلام کند و به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از این گفتگو  خواستار صداقت و شجاعت کافی برای روبه رو شدن با افکار عمومی شد و گفت: دولت و ملت عراق رسما از ترکیه می خواهند که از خاک عراق خارج شوند، زیرا هیچ دعوتنامه ای از طرف عراق برای ترکیه ارسال نشده و دولت عراق با حضور نیروهای ترکیه موافقت نکرده است.

العبادی همچنین خطاب به اوغلو گفت که نیروهای ترکیه ای با داعش نمی‌جنگند و هیچ دلیلی ندارد که دولت ترکیه مربیان نظامی خود را به عمق مرزهای عراق مانند موصل بفرستند و جان آنها را به خطر بیندازند، بلکه پادگانهای آموزشی امن تر در مناطق دیگری وجود دارند.

وی خطاب به اوغلو اظهار داشت که داعش در مرزهای شما با سوریه است و شما با آن مبارزه نمی‌کنید. از سوی دیگر مسافت زیادی بین حضور داعش در موصل و مرزهای ترکیه است و در نتیجه هیچ خطری از مرزهای عراق ترکیه را تهدید نمی‌کند.

داود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز بر ضرورت دیدار بین دو طرف برای بررسی این موضوع تاکید کرد و گفت: هیچ قصدی برای باقی ماندن نیروهای ترکیه در عراق وجود ندارد و دولت ترکیه در بیانیه ای بر احترام خود به تمامیت ارضی عراق تاکید کرده است. هرگونه اختلاف بین دو کشور حتما به نفع داعش تمام خواهد شد.

ترکیه در اوایل ماه گذشته بیش از 200 نیروی نظامی خود به  همراه 1200 دستگاه تانک را در منطقه بعشیقه واقع در شمال عراق مستقر کرد و مدعی شد که این کار را برای مبارزه با داعش انجام داده است.