داعش از سپرانسانی استفاده کرد

هوشیار زیباری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره تحولات عراق در سال 2015 گفت: سال گذشته سال دشواری برای همه عراقی‌ها به علت تهدیدات داعش و بحران مالی و اقتصادی بود. سقوط بهای نفت باعث کمبود منابع مالی دولت عراق شد و هزینه های جنگ با داعش اوضاع را دشوارتر کرد. کمک به آوارگان در عراق بار اضافی بر بودجه کشور بود. اوضاع امنیتی باعث آواره شدن حدود چهار میلیون عراقی در داخل کشور شد. البته در سال 2015 موفقیت های بزرگی به دست آمد و شماری از شهرها و استان ها از جمله تکریت، بیجی و الرمادی آزاد شد. نیروهای بسیج مردمی و نیروهای مسلح عراق در این پیروزی‌ها سهیم بودند. پیشمرگه‌ها هم سنجار و مناطقی از شمال موصل را آزاد کردند. داعش در سال 2015 به عقب رانده شد. سیاست دولت عراق در همکاری با ائتلاف بین المللی و هماهنگی با آن در حملات هوایی و درخواست کمک و مشورت از آن نتایج مثبتی به همراه داشت. آنچه در الرمادی رخ داد نتیجه موفقیت این خط مشی و این راهبرد است. 

 
زیباری افزود: مرکز شهر الرمادی و ساختمان های دولتی این شهر و بعضی دیگر مناطق مهم این شهر آزاد شد. بقایای داعش هنوز در الرمادی به ویژه بخش های شرقی حضور دارند و تلاش می کنند از ساکنان محلی به عنوان سپر انسانی استفاده کنند تا مانع از پیشروی نیروهای مسلح شوند. به اعتقاد من می توان گفت پیروزی در نبرد الرمادی برای نیروهای عراقی قطعی است. تسلط مجدد بر الرمادی برای داعش بسیار دشوار خواهد بود. بیشتر مناطق شهر الرمادی بمبگذاری شده است. داعش همه پل های منتهی به الرمادی را تخریب کرده بود. دولت برای تشویق اهالی به بازگشت به خانه هایشان در الرمادی با مشکل روبرو خواهد بود. ما برای تامین نیازهای پزشکی و غذایی مردم و بازسازی مناطق ویران شده در الرمادی تلاش خواهیم کرد که به اندازه آزادسازی این شهر دشوار است. 
 
وی درباره امکان مشارکت نیروهای پیشمرگه در عملیات آزادسازی موصل خاطر نشان کرد: پیشمرگه‌ها طبق قانون اساسی عراق بخشی از نیروهای مسلح کشورهستند و به هیچ وجه نیروی خارجی نیستند. همکاری نزدیکی میان پیشمرگه‌ها و نیروهای مسلح عراق وجود دارد و مرکز فرماندهی مشترک بین آنها برای هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی تشکیل شده است. نیروهای پیشمرگه بیش از هر نیروی دیگری در اطراف موصل مستقر هستند و در مناطق غربی، شمالی و شرقی این شهر حضور دارند. فراموش نکنید که شمار زیادی از کردها در موصل زندگی می کردند. برای آزادسازی موصل بدون شک باید فرماندهی مشترک نظامی تشکیل شود تا هماهنگی بین دو طرف و نیز هماهنگی با ائتلاف بین المللی عملی شود. 
 
زیباری درباره عملیات مشترک هلی برن نیروهای کُرد و آمریکایی در الحویجه گفت: بعضی یگان های نیروهای ویژه کرد به همراه مستشاران آمریکایی عملیات هلی برن برای اسیر کردن بعضی فرماندهان مهم داعش انجام دادند که باعث سردرگمی فرماندهان این گروه شده است. چنین عملیاتی بر روحیه دشمن تاثیر زیادی دارد و شماری از فرماندهان مهم داعش در این عملیات کشته یا اسیر شدند. 
 
وزیر دارایی عراق افزود: بدون شک ما با چالش نظامی و امنیتی از یک سو و از سوی دیگر  با چالش مالی و اقتصادی روبرو هستیم. آزادسازی موصل که داعش در آن تشکیل خلافت خود را اعلام کرد بسیار اهمیت دارد. به اعتقاد من با آزادسازی موصل، داعش در عراق در هم خواهد شکست. اوضاع دشوار مالی عراق هم چالش جدی است. سال 2016 سال دشواری برای عراقی‌ها به علت محدود بودن درآمدها خواهد بود. سقوط بهای نفت تا این اندازه نه تنها برای عراق بلکه برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم مشکل ایجاد کرده است. دولت عراق طرح های جایگزین را برای مهار این بحران اجرا خواهد کرد تا دستکم بتواند حقوق کارکنان و بازنشستگان را پرداخت کند. 
 
هوشیار زیباری گفت: ما درخواست هایی را برای استقراض از موسسات بین المللی ارائه کردیم که بانک جهانی با اعطای تسهیلات یک میلیارد و دویست میلیون دلاری موافقت کرد. البته کارشناسان پیش بینی می کنند در اواخر امسال بار دیگر شاهد افزایش بهای نفت باشیم. البته بهای نفت به سطح قبلی باز نخواهد گشت. دولت عراق با اعمال مالیات و تعیین تعرفه گمرکات به دنبال منابع جایگزین درآمد است. صندوقی برای بازسازی مناطق آزاد شده تشکیل شده است. دولت عراق مبلغ پانصد میلیون دلار به این صندوق اختصاص داد. این صندوق همچنین کمک های بین المللی را دریافت می کند. ما تلاش می کنیم با تامین زیرساخت ها مردم را به بازگشت به مناطق آزاد شده تشویق کنیم. 
 
زیباری خاطر نشان کرد: به علت پایین بودن درآمدهای دولتی، وضع مالیات ها بر اساس بودجه مسئله ای طبیعی است. بدون شک فساد مالی در عراق وجود دارد. نهادهایی برای نظارت بر وزارتخانه ها و سازمان ها تشکیل شده است. برای مقابله با این پدیده باید تلاش های بیشتری صورت می گیرد. دولت عراق برای کاهش هزینه های خود تلاش می کند و بسیاری از سمت های دولتی حذف شد. 
 
وی درباره حضور نیروهای ترکیه ای در شمال عراق گفت: درباره این مسئله جنجال زیادی به پا شد که علت آن هم آن است که دولت ترکیه پیش از اعزام نیروهایش موافقت صریح و علنی از دولت عراق نگرفت  به ویژه که عراق و ترکیه دو کشور همسایه هستند و روابط راهبردی و تجاری گسترده ای دارند. این مسئله باعث واکنش دولت عراق شد و این اقدام را محکوم کرد. دولت عراق این مسئله را در اتحادیه عرب و شورای امنیت مطرح کرد تا فشارهای دیپلماتیک بر طرف ترکیه ای را تشدید کند و آنکارا نیروهایش را از عراق خارج کند. 
 
مقامات ترکیه می گویند شمار زیادی از این نیروها را از عراق خارج کردند و بقیه هم برای تامین امنیت مربیان نظامی ترکیه ای در این منطقه مستقر هستند. به نظر من این مسئله در حال حل شدن است. پیام عراق به ترکیه و جامعه جهانی رسید. بغداد هر نوع حضور نیروهای خارجی را بدون موافقت دولت عراق رد می کند. ائتلاف بین المللی هم بر اساس درخواست دولت عراق در اینجا حضور دارد.