چرایی اعدام آیت الله نمر النمر

وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ۴۷ نفر را در این کشور اعدام کرده است که آیت الله «شیخ نمر النمر» نیز در میان آنها قرار دارند. دادگاه عالی عربستان حکم اعدام شیخ نمر النمر را تأیید کرده بود و این حکم در مرحله ای قرار داشت که تنها به دستور پادشاه عربستان اجرا و یا لغو می شد که به مرحله اجرا درآمد. در این رابطه گفتگویی با طلال عتریسی استاد دانشگاه و تحلیلگر لبنانی انجام شده است که از نظر می گذرد:

 

*رژیم آل سعود آیت الله شیخ نمر النمر را به رغم هشدارهای جهان اسلام اعدام کرد، چرا آل سعود دست به این اقدام زد؟

در این راستا باید به چند نکته اشاره داشت. اول اینکه عربستان با اعدام آیت الله نمر النمر می خواهد در پی ناکامی اش در جنگ یمن، قدرت خود را در مقابله با ایران و هم پیمانان آن به رخ بکشد.

دوم اینکه مناقشه بر سر قدرت و رهبری در عربستان سعودی میان ولیعهد و ولی ولیعهد در واقع مناقشه بر سر این است که چه کسی از دیگری افراطی تر است به همین خاطر می بینیم مقامات عربستان سعودی با درخواست های [جهانی] برای عدم اجرای حکم اعدام آیت الله شیخ نمر النمر موافقت نکردند.

سوم اینکه عربستان سعودی با اجرای حکم آیت الله شیخ نمر النمر سعی داشت احساسات مذهبی در منطقه را تحریک کند و این تنها سلاح عربستان برای جلب همراهی جهان اسلام با خود است.

چهارم اینکه اجرای این حکم بیانگر آشفتگی عربستان در سیاست این کشور در منطقه است و همه اقدامات سعودی ها طی ماه های گذشته همچون سردرگمی در جنگ یمن، فاجعه منا، تشکیل ائتلاف اسلامی برای مقابله با تروریسم و اعدام آیت الله شیخ نمر النمر همگی ناشی از این آشفتگی است.

 

*تبعات اعدام آیت الله شیخ نمر النمر برای رژیم آل سعود چه خواهد بود؟

در مورد پیامدهای اعدام شیخ نمر النمر باید گفت همانطور که طی روزهای گذشته شاهدیم اعتراضات شدیدی در محافل شیعه در جهان در حال برگزاری است و مراجع دینی و مسئولان جمهوری اسلامی ایران این اقدام را محکوم کرده اند. همچنین این حادثه از سوی نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ... محکوم شده است.

پیش بینی می شود نارضایتی از سیاست های عربستان سعودی در جهان و حتی در محافل غربی افزایش یابد، در حال حاضر شاهد هستیم که در گزارش ها اشاره می شود تصمیم گیری سعودی ها درباره اعدام آیت الله شیخ نمر النمر مشابه صدور احکام اعدام از سوی گروه داعش است.

همچنین پیش بینی می شود که تنش میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد و عربستان سعودی تلاش خواهد کرد در پی حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، افکار عمومی جهان عرب را علیه ایران تحریک کند.