حقوق کودکان یمن زیر چکمه آل سعود

 یورش نظامی ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان سعودی به یمن که از ششم فروردین امسال آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. طی ماه های پیش این ائتلاف با زیرپا گذاشتن قانون های بین المللی، نه تنها حاکمیت سرزمینی یمن را نادیده گرفته، بلکه از آغاز این حمله به یمن، مردم، زیرساخت ها، مناطق مسکونی و تاسیسات غیر نظامی این کشور آماج بمباران های سنگین هوایی و سلاح های کشتار جمعی همچون بمب های فسفری و خوشه یی بوده است که در پی آن هزاران تن از مردم بی دفاع یمن از کودکان و زنان گرفته تا بیماران و سالخوردگان کشته و زخمی شده اند و مردم یمن  در نتیجه این یورش با چالش های بسیاری روبرو شده اند.

افزون بر این همه وحشی گری ها، سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر مجامع جهانی و جامعه ی بین المللی در برابر جنایت های عربستان در خاک یمن موضوعی است که بر درد و رنج های مردم یمن می افزاید.

 

** آتش کینه آل سعود در دامن کودکان یمن

به گزارش پایگاه خبری اماراتی ارم نیوز و به نقل از تارنمای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل «یونیسیف»، طی 9 ماه گذشته بیش از 700 کودک یمنی جان خود را از دست داده اند. بر پایه این گزارش، یک هزار و 108 تن از کودکان نیز در این نبرد زخمی شده اند. بنا بر این گزارش، سال 2015 میلادی بدترین سال برای کودکان یمن بود.

بر پایه گزارش دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل درباره نیازهای انسانی، یک میلیون و 800 هزار تن از کودکان یمن به دلیل جنگ از حق آموزش محروم شده اند و یک هزار مدرسه در این کشور دیگر نمی توانند از دانش آموزان استقبال کنند و 174 مدرسه به طور کلی ویران شده است.

به نوشته روزنامه الثوره یمن، بخش بزرگی از آتش کینه حمله ائتلاف عربستان به یمن، دامن کودکان را گرفته است. هزارن تن از آنان در این نبرد جان خود را از دست داده و هزاران تن دیگر آواره و میلیون ها تن دیگر مجبور به ترک تحصیل شداه ند.

دکتر لیلی العوامل متخصص کودکان در هیات درمانگاه انقلاب کل صنعا، در این باره می گوید حمله ی عربستان طی 9 ماه پیش به کودکان زیان های سنگینی در زمینه اجتماعی، پژشکی و روان شناسی وارد کرده است. این پزشک که اکنون بیش از 7 هزار بیمار سرطانی را زیر نظر دارد گفت آثار روانی ناشی از جنگ بر روی کودکان بر زندگی آینده آنان تاثیر خواهد داشت. به ویژه اگر این افراد تحت برنامه پژشکی ویژه قرار نگیرند، این مساله بارزتر و جدی تر خواهد بود.

وی افزود: حمله عربستان فقط به این مساله محدود نمی باشد بلکه محاصره یمن در این نبرد باعث شده است تا داروهای ویژه سرطان به این کشور نرسد و این مساله سبب می شود تا زندگی مبتلایان به بیماری در آینده در همه زمینه ها تاریک و مصیبت بار باشد.

 

** نیاز فوری مردم یمن به غذا برای زنده ماندن

برپایه گزارش دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل درباره نیازهای انسانی، در سال 2016 میلادی بیش از 21 میلیون تن از مردم یمن (82 درصد از شهروندان این کشور) در شرایط اوضاع ناگوار انسانی که به سبب حمله به این کشور به وجود آمده نیاز به کمک های انسانی دارند.

برپایه این گزارش، 7 میلیون و 600 هزار تن از مردم این کشور نیاز فوری به مواد غذایی دارند تا زنده بمانند. همچنین این گزارش هشدار داده که سیستم بهداشتی در این کشور در حال فروپاشی است. این در حالی است که حدود 14 میلیون تن از مردم این کشور نیاز به خدمات پژشکی دارند. این در شرایطی است که به دلیل جنگ 600 مرکز خدمات بهداشتی مجبور شده اند، کار خود را متوقف کنند.

 

** بی توجهی سازمان های بین المللی به درد و رنج های مردم یمن

به نوشته روزنامه العربی الجدید چاپ لندن، یمنی ها به این باور رسیده اند که جهان در حالی که آنها نیاز مبرمی به کمک دارند آنان را رها کرده است. مردم این کشور از جدی نبود سازمان های کمک رسانی بین المللی در یاری رساندن به آنان که در نتیجه جنگ رنج می برند گله مند هستند. ثروت های این کشور به چپاول برده می شود و به مردم جنگ زده این کشور هیچ توجهی نمی شود.

دکتر انجیلا یحیی ابواصبع پژوهشگر یمنی به العربی الجدید گفت که ماه ها است ما به جهانیان فریاد می زنیم که اوضاع انسانی در یمن مصیب بار است اما اوضاع نه تنها تغییر پیدا نکرده بلکه وخیم تر هم شده است. سازمان ملل فقط به این گفته که 21 میلیون تن 27 میلیون نفر جمعیت یمن نیاز به کمک های فوری دارند، بسنده کرد.

به نوشته روزنامه الثوره یمن، درخواست های کمک از سوی نهادهای پزشکی محلی و سازمان انسان دوستانه بین المللی و هشدارهای مداوم درباره خطرهای مصیبت باری که در نتیجه منع ورود داروهای مربوط به بیماری های کودکان و زنان مورد پذیرش رهبران ائتلاف جنگ علیه یمن مورد پذیرش واقع نشده است بلکه این ائتلاف به طور شگفت انگیزی به بمباران، حمله، ادامه محاصره ظالمانه و انواع زورگویی ها وشکنجه های خود علیه کودکان و زنان یمن ادامه می دهند. آن چیزی که تاکنون مشخص شده این است که تجاوزگران با کشتار مردم یمن و هدف قراردادن آنان حال و آینده آنها را هدف قرار داده اند. این در حالی است که جامعه بین الملل و سازمان های انسان دوستانه و حقوق بشری فقط نقش نظاره گر را دارند و برای پایان دادن این جنایت ها در حق انسان و انسانیت هیچ اقدامی نمی کنند.