وزیر خارجه دانمارک: برجام برای کل جهان اهمیت دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۴ دی‌ماه) در دیدار با کریستین ینسن وزیر امور خارجه دانمارک و هیات همراه گفت: به زودی برنامه ششم توسعه در پارلمان ایران بررسی خواهد شد و با توجه به این برنامه ایران آماده همکاری در زمینه‌های تولید انرژی، داروسازی و کشاورزی با کشور دانمارک است.

وی در ادامه با بیان اینکه در یک‌سال گذشته سطح همکاری‌ها از نظر اقتصادی گسترش پیدا کرده است، عنوان کرد: در سال جاری قوانین تسهیل کننده در امر سرمایه گذاری را در پارلمان به تصویب رساندیم و اکنون شرایط برای همکاری های اقتصادی و تجاری مهیاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر لزوم همکاری‌ کشورها در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و افزود: برای مبارزه با تروریسم ضروری است که به یک فهم مشترک برسیم و در مورد چگونگی مبارزه با آنها تصمیم واحدی گرفته شود.
در این دیدار همچنین کریستین ینسن وزیر خارجه دانمارک ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران گفت: سفر ما به ایران همراه با یک هیات کاملی صورت گرفته است که همین مسئله نشان دهنده علاقه دانمارک برای توسعه روابط با ایران است.

وی افزود: دانمارک تجربیات زیادی در زمینه تولید انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های بادی دارد و آماده است که تجربیات ۲۵ ساله خود را در این حوزه‌ها به کشور ایران منتقل کند.

وزیر خارجه دانمارک در ادامه با اشاره به تصویب برجام گفت: برجام نه فقط برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵، بلکه برای منطقه و کل جهان حائز اهمیت است.

وی ضمن تشکر از ایران به دلیل سرعت در اجرایی کردن مفاد برجام، اظهار داشت: با توجه به حسن نیت ایران، امیدواریم تحریم‌ها هر چه سریع‌تر برداشته شده و روابط تجاری ایران با کشورهای اروپایی گسترش یابد.

کریستین ینسن بر لزوم مبارزه با تروریست‌ها تاکید داشته و تصریح کرد: دانمارک در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و امنیت در جهان مصمم است و حاضر است که در این زمینه همکاری با سایر کشورها داشته باشد.

وی افزود:تروریسم تاثیر بسیار زیادی بر ناامنی جهان داشته است و این وظیفه همه کشورهاست که در مبارزه با هرگونه تروریستی به یکدیگر کمک نمایند و مانع گسترش و تجاوز این گروه‌ها به کشورها شوند.

وزیر خارجه دانمارک در پایان ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: دانمارک و ایران از سال‌های قبل با یکدیگر ارتباط داشته و امیدواریم که سطح این روابط به زودی گسترش پیدا کند