بازنگری آلمان در سیاستهای صادرات اسلحه به عربستان

حزب سوسیال‌دموکرات آلمان خواستار بازنگری در صادرات سلاح به ریاض شد.

بنابر گزارش روزنامه آلمانی «ولت» پس از انتقادهای احزاب سبز و چپ از سیاست‌های صادرات تسلیحات آلمان به عربستان، حزب سوسیال‌دموکرات هم خواست که در این سیاست تجدید‌نظر شود. ضمن اینکه نباید موضوع اعدام‌ها در عربستان نادیده گرفته شود.

«رولف موتزنیش» رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات در این مورد به روزنامه «فونکه مدین گروپه» گفت: «پس از اعدام‌ها در عربستان سعودی دوستان ما در حزب سوسیال دموکرات خواستار بازنگری در روابط با این کشور شده‌اند. هم‌اکنون ما باید منافع سیاسی را مقدم بر منافع اقتصادی قرار دهیم.»

وی همچنین گفت که من هم درخواست کاهش و یا متوقف کردن صادرات تسلیحات به عربستان را داده‌ام اما «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد این کشور موانعی را برای این اقدام ایجاد کرده است.»

موتزنیش که کارشناس مسایل خارجی است همچنین گفت: «اعدام‌ها در عربستان سعودی فقط وحشیانه و وحشتناک نیستند این اقدامات تنش را در منطقه تشدید می‌کنند و به همین دلیل از لحاظ سیاسی هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد. این موضوعی است که سیاستمداران آلمانی نمی‌گذارند ناگفته باقی بماند. پیش از این هم سبزها و چپ‌گرایان به سرعت خواسته بودند که هر چه سریعتر صادرات تسلیحات به عربستان متوقف شود.»

دولت آلمان در نیمه نخست سال 2015، صادرات تسلیحاتی به ارزش 3.5 میلیارد یورو داشته است که سهم عربستان در این زمینه 178.7 میلیون یورو بوده است.