وزیر خارجه سعودی: باید از ما تشکر کنید!

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم عربستان سعودی، در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» به اتهام‌پراکنی علیه ایران و «نمر شیخ النمر»، روحانی عربستانی که چند روز پیش توسط مقامات این کشور به شهادت رسید، پرداخت. 

وزیر خارجه رژیم آل سعود در این مصاحبه آیت‌الله «النمر» را به ارتکاب اقدامات تروریستی متهم کرد و گفت: «او همان‌قدر دانشمند مذهبی بود که اسامه بن‌لادن بود.»

«الجبیر»، با متهم کردن ایت‌الله «النمر» به حمله به نیروهای امنیتی عربستان سعودی، گفت: «سعودی‌ها، متعهد به مقابله با تروریسم هستند.»

او این اظهارات را در حالی بیان کرد که در ماه‌های گذشته، به ویژه بعد از حملات تروریستی پاریس، حتی رسانه‌های غربی هم مدارس اصلی وهابی تحت حمایت مالی ریاض را اصلی‌ترین عامل زیربنای تروریسم دانسته‌ و خواستار مقابله با آن شده‌اند. دستگاه‌ اطلاعاتی کشور آلمان نیز در اظهار نظری کم‌سابقه، از تروریسم‌پروری عربستان انتقاد کرد. 

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد محاکمه «عادل الجبیر»، پس از طی فرایندهای قانونی و با رعایت معیارهای بین‌المللی انجام شده است. وی همچنین ادعا کرد رسانه‌ها به جلسات دادرسی افراد محکوم‌شده دسترسی داشته‌اند.

 علی‌رغم این اظهارات وزیر خارجه عربستان، دولت آمریکا به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان این کشور پس از اعدام شیخ‌النمر در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن همواره از سوابق عربستان در زمینه حقوق بشر و طی فرایندهای قانونی در این کشور برای محاکمه متهمان، ابراز نگرانی کرده است. 

«عادل الجبیر» از کسانی که در روزهای گذشته اقدامات ضد حقوق بشری این رژیم را مورد سرزنش قرار داده‌اند، خواست که از پادشاهی عربستان سعودی تشکر کنند.

او گفت: «باید از پادشاهی عربستان سعودی، به خاطر نشان دادن این عزم و ایستادگی قاطع در برابر کسانی که افراد بی‌گناه را کشتند، تقدیر کرد، نه اینکه آن را سرزنش کنیم.»

وی در بخش دیگری از این از این مصاحبه، به موضوع تنش کشورش با ایران پرداخت و با بیان اینکه شیخ النمر، شهروند عربستان بوده گفت که دخالت ایران در این موضوع «معمابرانگیز است.»

«جبیر» گفت: «چیزی که برای من خیلی معمابرانگیز است این است که این فرد، یک شهروند سعودی است، در داخل عربستان سعودی، مرتکب جرم شده، در دادگاه‌های سعودی محاکمه شده و مقامات سعودی، این حکم را اجرا کرده‌اند. این به ایران چه ربطی دارد؟»

وی ایران را به اعدام صدها نفر در سال متهم کرد و گفت: «هیچ‌کس چیزی در این باره به آنها نمی‌گوید.»

«جبیر» بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی درباره دخالت ایران در امور داخلی سایر کشورهای منطقه را تکرار و تهران را به دخالت در امور داخلی عربستان نیز متهم کرد.