ملک سلمان دنباله‌رو سیاست خارجی خصمانه پدر

وب‌سایت «گلوب اند میل» در گزارشی نوشت: سیاست‌های خصمانه ملک سلمان در آغاز پادشاهی، بسیار شبیه اقدامات پدرش در نخستین روزهای نشستن بر تخت حدود یک قرن پیش است.

 

«دیوید هرست،» سردبیر سایت خبری «میدل‌ ایست آی،» در این باره گفت: عربستان سعودی تحت هدایت ملک سلمان به یک نیروی منطقه‌ای مصمم تبدیل شده است که قصد دارد از منافعش به هر قیمتی دفاع کند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: ملک سلمان با نادید گرفتن هشدار غربی‌ها درباره نقض حقوق بشر در این کشور، بیش از پیش به فرقه و عقاید وهابیت نزدیک شده است. او در اقدامی دیگر، قدرتی بیش از اندازه به دو نفر از اعضای این خاندان آل‌سعود اعطا کرده است. سلمان با نادیده گرفتن برادر ناتنی‌اش که قرار بود پس از او بر تخت بنشیند، «محمد بن نایف،» برادرزاده‌اش را ولیعهد و «محمد بن سلمان،» پسر خود، را جانشین ولیعهد نامید.  

 

محمد بن نایف کسی بود که بر روند اعدام 47 نفری که به تازگی قربانی خصم عربستان شدند، نظارت داشت. محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، نیز سال گذشته میلادی تجاوز به یمن را آغاز کرد. «بروس ریدل،» یکی از اعضای سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مشاور 4 رئیس‌جمهور این کشور در  امور خاورمیانه، گفت: دخالت‌های عربستان در امور یمن تا پیش از این مخفیانه بود؛ اما حمله به این کشور را می‌توان قاطع‌ترین اقدام عربستان در حوزه سیاست خارجی این کشور در سالهای اخیر به حساب آورد.

 

بنابر این گزارش، با این حال و علی‌رغم مخارج سنگین این جنگ برای عربستان، حملات هوایی این کشور به یمن تاکنون چندان موفق نبوده است. اگر عربستان که هم‌اکنون با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم می‌کند قصد عقب‌نشینی از جنگ مذکور را نداشته باشد، باید مخارج سنگین‌تری به امید پیروزی هزینه کند.

 

از طرف دیگر، ایران در نتیجه توافق هسته‌ای این کشور و نزدیک شدن به روزهای اجرای آن، آینده‌ روشنی را پیش‌رو دارد. مسئله‌ای که عربستان آن را برنمی‌تابد و به همین جهت در روزهای اخیر تصمیم گرفت با اعدام یک روحانی شیعه، کبریتی روشن در انبار باروت خاورمیانه بیاندازد.

 

به باور نگارنده این گزارش، مشکل دیگر عربستان، جنگ سوریه است که در ماه‌های اخیر و با کمک هوایی روسیه، به نفع حکومت بشار اسد و ضرر نیروهای مخالف دولت سوریه که تحت حمایت عربستان قرار دارند، پیش رفته است. 

 

راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه به نفع عربستان نیست؛ زیرا ریاض مایل است اسد به یک باره برکنار شود و حکومت این کشور در دستان سنی‌ها قرار بگیرد. مسئله‌ای که با روند صلح سوریه محقق نمی‌شود. به همین دلیل عربستان آیت‌الله نمر را به قتل ‌رساند تا مذاکرات صلح سوریه که قرار بود 25 ژانویه (5 بهمن) برگزار شود به تعویق بیافتد.

 

ریدل معتقد است ملک سلمان، با اعدام آیت‌الله نمر ریسک بزرگی کرد و منتظر عکس‌العمل ایران نشست. قصد او این بود که در نتیجه اقدام مذکور، روابط ایران و عربستان قطع شود و مذاکرات سوریه معلق بماند.

 

بنابر گزارش مذکور، اما مقامات عربستان از روشن کردن آتش اخیر در خاورمیانه هدف دیگری نیز داشتند و آن خاموش کردن اعتراضات داخلی از جانب سنی‌ها، به دلیل افزایش تدریجی مالیات و قطع یارانه بود تا خرج و دخل کشور یکی شود. آل‌سعود با کشتن روحانی شیعه قصد داشت با ایران وارد تنش شود تا توجه مردم کشورش را به یک دشمن خارجی معطوف و از مسائل داخلی منحرف کند.