فارن پالیسی: ریاض دقیقاً چه غلطی می‌کند؟

 نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» با انتشار گزارشی در پایگاه خبری خود نوشت: سیاست کنونی عربستان بسیار روشن و واضح است؛ منتها این شیوه و راهبرد جدید مورد تأیید واشینگتن نیست. منطقه پر از تنش خاورمیانه در چند روز گذشته و پس از آنکه [رژیم] عربستان روحانی برجسته شیعه این کشور را اعدام کرد، اوضاع به مراتب وخیم‌تری پیدا کرده است. این در حالی است که سران سعودی پیش‌تر، از عواقب این اقدام در برانگیختن اعتراضات داخلی و خارجی، به خوبی آگاه بودند. 

 

[رژیم] سعودی با [به شهادت رساندن] «شیخ نمر» به مشکلات فرقه‌ای در خاورمیانه دامن زد. [گروهی] از معترضان ایرانی در اعتراض به اعدام این روحانی برجسته شیعیان، به سفارت عربستان در تهران حمله کردند. اقدام [رژیم آل‌سعود] همچنین باعث تیرگی بیش از پیش روابط تهران-ریاض شد. این در حالی است که عربستان در دو سال و نیم گذشته همواره از انجام مذاکرات مستقیم با مقامات ایرانی، کاهش تنش‌ها و بهبود روابط بین دو کشور، اجتناب کرده است. نکته جالب اینجاست که اکنون سران این [رژیم] با مظلوم‌نمایی سعی می‌کنند خود را قربانی [تنش‌های اخیر] جلوه دهند. 

 

نگارنده گزارش در ادامه می‌نویسد: حال این پرسش مطرح می‌شود که عربستان سعودی دقیقا دارد چه غلطی می‌کند. متاسفانه نمی‌توان پاسخ واضح و دقیقی برای این پرسش یافت. هدف اصلی ژئوپولیتیکی عربستان پس از حمله این کشور به عراق در سال 2003، افزایش نفوذ و قدرت خود از طریق شدت بخشیدن عناد و دشمنی با ایران بوده است. این در حالی است که حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، باعث افزایش نگرانی‌های ریاض درخصوص قدرت یافتن ایران شده است. سران آل‌سعود بازگشت ایران به ساختارهای سیاسی و ژئوپولیتیکی جهان را تهدیدی برای جایگاه خود در منطقه‌ می‌دانند.

 

با این وجود، دلیل وحشت بیمارگونه عربستان تنها به سیاست واشینگتن درقبال تهران محدود نمی‌شود. رژیم سعودی از سال 2003 شاهد آن بوده است که بیشتر سیاست‌های کاخ‌سفید در منطقه خاورمیانه برخلاف منافع این رژیم بوده است. به طور مثال، حمایت آمریکا از دولت عراق که پس از سرنگونی «صدام،» دیکتاتور سابق این کشور، به روی کار آمد و یا براندازی «حسنی مبارک،» دیکتاتور سابق مصر باعث شد سران سعودی به حمله نظامی عجولانه و مفتضحانه به یمن روی آورند. مقامات این رژیم اکنون وادار شده‌اند به جای اصرار بر سرنگونی دولت سوریه، به یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران داخلی این کشور تن دهند. 

 

اقدامات اخیر عربستان در افزایش تنش‌ها با تهران، منافع ریاض و کاخ‌سفید را در تضادی آشکار قرار داده است. این اقدامات دست‌یابی به اهداف دیپلماتیک موردنظر واشینگتن را در سوریه و یمن تقریبا غیرممکن کرده است. ریاض بدترین شیوه ممکن را برای تقویت جایگاه ژئوپولیتیکی خود انتخاب کرده و آن ترویج عقاید ضدشیعی و ضد ایرانی [در جهان عرب] است. سیاست‌هایی که عربستان در سه کشور یمن، بحرین و سوریه دنبال می‌کند یکسان و بسیار ساده‌لوحانه است. سران این رژیم سعی دارند به شهروندان جهان عرب اینگونه تلقین کنند که شیعیان انسان‌های شروری هستند و کشور شیعه ایران در امور داخلی ریاض دخالت می‌کند. انتشار این پیام مسموم بوسیله رژیم آل‌سعود باعث ترویج اندیشه‌های ایدئولوژیکی بسیار خطرناکی در منطقه خاورمیانه می‌شود. تروریست‌های داعش و عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 برای طرفداران این نوع اندیشه‌، قهرمانان تحسین‌برانگیز و ستودنی خواهند بود. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: بگذارید صادقانه حرف بزنیم. عربستان غیر از یک دوره بسیار کوتاه مدت، در دهه‌های اخیر همواره با اتخاذ سیاست‌های خصمانه، باعث بی‌ثباتی خاورمیانه بوده است. مقامات کنونی و سابق کاخ‌سفید اذعان می‌کنند طبق گزارش‌ها، رژیم سعودی سعودی با عاملان تروریستی حملات 11 سپتامبر در ارتباط بوده است. مظلوم‌نمایی عربستان راه به جایی نخواهد برد زیرا اقدامات این رژیم برای دامن زدن به آتش اختلافات فرقه‌ای در خاورمیانه بسیار آشکارتر از آن است که بتوان کتمان کرد. عربستان رسما به جورج بوش خاورمیانه تبدیل شده است (اشاره به عقاید جنگ‌طلبانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا).