عربستان عقب‌مانده و مستبد است، از شرش رها شویم

«ویک» در ابتدای این مقاله به قلم «رایان کوپر» مفهوم «استثناگرایی آمریکایی» (ممتاز بودن آمریکایی‌ها در برابر سایر ملل) را با توجه به سایقه دوستی واشگتن با رژیم‌های سرکوبگری مانند رژیم محمد رضا پهلوی، شاه مخلوع ایران به باد انتقاد گرفته است.

«کوپر» می‌نویسد: «یکی از دلایل متعددی که باعث می‌شود به سختی بتوان ایده‌های رایج "استثناگرایی آمریکایی" را جدی گرفت، اتحاد دیرین ما با دیکتاتوری‌های سرکوبگر و شرور است.»

او می‌افزاید: «وقتی بهترین دوست شما آقای پهلوی باشد - شخصی که شبکه‌ای از اخاذان و کلاهبرداران برای استخدام جانی‌های آدم‌کش داشته - تصویر شهروند سرآمد و ممتاز شما هم خریداری نخواهد داشت.»

تحلیل‌گر نشریه «ویک»، با اشاره به وقایع جاری و بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، عربستان سعودی را در جایگاهی هم‌ارز توصیف‌های مطرح‌شده از رژیم سابق شاه مخلوع ایران نشانده و ارتباط واشنگتن با این کشور را هم مورد سرزنش قرار داده است.

«کوپر»، اقدام عربستان در اعدام «نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان در هفته جاری را اقدامی عمدی توصیف کرده، اما از واکنش ایران و حمله به سفارت این کشور در تهران هم انتقاد کرده است.  

این تحلیلگر با بیان اینکه «مطمئناً در اینجا ایران، عاری از خطا نیست» می‌افزاید: «اما عربستان سعودی، بی‌تردید، این ماجرا را از روی تعمد آغاز کرد - و این تنها یکی از چندین جنایت ادامه‌دار ریاض است.»

«کوپر» به عنوان نمونه‌ای از «جنایت‌»های مورد اشاره در بالا به راه‌اندازی جنگ یمن و حمایت مالی و ایدئولوژیکی ریاض از گروه‌های افراطی اشاره کرده و در ادامه می‌نویسد: «حتی نفت (عربستان) هم روز به روز کمتر به درد آمریکا می‌خورد. وقت آن است که به این اتحاد پایان دهیم و با عربستان سعودی هم مانند هر رژیم عقب‌مانده، سرکوبگر و مستبد دیگر برخورد کنیم.»

تحلیلگر «ویک» در پایان این یادداشت تأکید کرده است: «آنها، البته به ما نفت می‌فروشند. اما این چیزی نیست که بتوانند آن را متوقف کنند.»

انتهای پیام/