توافق واشنگتن، سئول و توکیو برای پاسخ به کره شمالی

 «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه صبح (امروز صبح) طی گفت‌وگوی تلفنی خواستار همکاری برای به انزوا کشیدن کره شمالی شدند.

به نوشته روزنامه گاردین، این گفت‌وگو بعد از اعلام خبر آزمایش موفق بمب هیدروژنی کره شمالی انجام گرفت و توکیو این اقدام پیونگ یانگ را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی ژاپن عنوان کرد.

آبه و اوباما طی این گفت‌وگوی تلفنی بر این مساله توافق کردند که اقدامات کره شمالی تهدیدی علیه ثبات منطقه‌ایست که چین هم با افزایش فعالیت‌های نظامی آن را به تنش کشیده است.

آبه در این گفت‌وگوی تلفنی به اوباما گفت که پاسخی قاطع و جهانی به این اقدام کره شمالی نیاز است. اوباما از تعهد آمریکا به امنیت ژاپن اطمینان داد و گفت دو کشور برای یک پاسخ بین‌المللی محکم، توافق کردند.

روزنامه ژاپن تایمز به نقل از یک مقام ارشد این کشور نوشت که مجهز شدن کره شمالی به تسلیحات تازه هسته‌ای می‌تواند به بزرگترین تهدید علیه توکیو تبدیل شود. وی افزود، اکنون کره شمالی غیرقابل پیش‌بینی است و این مساله ترسناک است.

اوباما در گفت‌وگوی تلفنی دیگری با «پارک جئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی درباره استقرار تجهیزات استراتژیک آمریکا در شبه جزیره کره گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد کره جنوبی ضمن اعلام این خبر به رویترز گفت بعد از آزمایش هسته‌ای کره شمالی، رؤسای جمهور کره جنوبی و آمریکا درباره انتقال و استقرار این تجهیزات نظامی گفت‌وگو کردند.

«هان مین کو» وزیر دفاع کره جنوبی بعد از اقدام همسایه شمالی و آزمایش هسته‌ای گفت این اقدام تحریک آمیز غیر قابل بخشش است و صلح و ثبات شبه جزیره کره و تمام منطقه شرق آسیا را تهدید می‌کند.

کره جنوبی فعالیت در منطقه صنعتی مشترک «کوه سان» با کره شمالی را در پاسخ به این اقدام پیونگ یانگ محدود کرد.

««هان مین کو» در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، بر سر همکاری دوجانبه در پاسخ به این اقدام تحریک‌آمیز کره شمالی توافق کردند.

روز چهارشنبه (دیروز) شبکه رسمی کره شمالی از آزمایش موفقیت آمیز یک بمب هیدروژنی خبر داد که در نتیجه آن شورای امنیت جلسه فوری تشکیل داد و مصوب شد تحریم‌های جدیدعلیه کره شمالی وضع شود.

کارشناسان گفته‌اند بعید است کره شمالی بمب هیدروژنی در اختیار داشته باشد و این یک آزمایش هسته‌ای بوده است. کشورهای متعدد این اقدام کره شمالی را محکوم کرده و واکنش نشان دادند.