پیشنهاد سازمان ملل برای برگزاری مذاکرات یمن در ژنو

«اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن، پیشنهاد داده است مذاکرات صلح یمن، اواسط ماه جاری میلادی در ژنو برگزار شود.

این در حالی است که پس از پایان دور قبلی این مذاکرات در سوئیس، منابع یمنی اعلام کردند که دور بعدی در «آدیس آبابا» برگزار خواهد شد که دولت مستعفی یمن با این پیشنهاد مخالفت کرد.

طبق این گزارش، ولد الشیخ در دیدار با نمایندگان گروه‌های یمنی وابسته به رژیم سعودی در ریاض، آخرین تحولات اوضاع سیاسی در یمن و نیز ترتیبات سازمان ملل برای برگزاری دور جدید مذاکرات بین دولت مستعفی و جنبش «انصارالله» و همپیمانان آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

این در حالی است که «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری پیشین یمن، روز جمعه در نطقی تلویزیونی، انجام مذاکرات با دولت مستعفی را مشروط کرد.

صالح گفت: «باید پیش از مذاکرات، جنگ و محاصره پایان یابد و همه نیروهای خارجی از سرتاسر اراضی یمن عقب‌نشینی کنند.»

صالح خاطرنشان کرد در واقع، با عربستان سعودی مذاکره خواهد شد نه با «فراری‌ها از یمن» و کسانی که برای حفظ قدرت خود، به یک قدرت خارجی برای ضربه زدن به ملت یمن متوسل شده است.

اشاره علی عبدالله صالح به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن است.

صالح همچنین وجود هرگونه رابطه نظامی، اقتصادی و سیاسی با دولت ایران را تکذیب کرد.

طبق اعلام سازمان ملل، اسماعیل ولد الشیخ احمد، که در ریاض به‌سر می‌برد باهدف رایزنی درباره مذاکرات صلح به زودی عازم پایتخت یمن خواهد شد.

طرف‌های درگیر در یمن، دسامبر سال گذشته مذاکرات صلحی را برگزار کردند ولی نتوانستند به راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران در این کشور دست یابند. دور بعدی این مذاکرات، قرار است 14 ژانویه برگزار شود.