بیانیه‌ کره شمالی درباره برنامه هسته ای‌

خبرگزاری فرانسه نوشت: کره شمالی روز جمعه برای توجیه برنامه هسته‌ای خود اعلام کرد سرنوشت صدام در عراق و سرنوشت معمر قذافی در لیبی نشان می‌دهد چه بر سر کشورهایی می‌آید که از بلند پروازی‌های هسته‌ای خود دست برمی دارند. 

 

کره شمالی در بیانیه‌ای، که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد، اعلام کرد پیونگ یانگ معتقد است آزمایش هسته‌ای اخیر این کشور، «رویداد بزرگی» است که به کره شمالی توانایی بازدارنگی کافی برای محافظت از مرزهای خود را در برابر هر گونه نیروی دشمن از جمله آمریکا اعطا می‌کند. 

 

این گزارش همچنین خاطر نشان کرد: «تاریخ نشان می‌دهد قدرت بازدارنده هسته‌ای، شمشیر برنده‌ای برای خنثی کردن تهاجم‌های خارجی است.» 

 

پیونگ یانگ روز چهارشنبه، آزمایش هسته‌ای جدیدی را، که چهارمین آزمایش هسته‌ای این کشور بود، انجام داد. کره شمالی اعلام کرد این آزمایش مربوط به بمب هیدروژنی بود که فناوری آن امکان ساخت بمب‌هایی بسیار قدرتمند‌تر از بمب‌های اتمی را فراهم می‌کند، که کره شمالی پیش‌تر آن را آزمایش کرده بود. 

 

 بسیاری از کارشناس‌های خارجی تردید دارند که این آزمایش مربوط به بمب هیدروژنی بوده است. 

 

گزارش رسمی کره شمالی همچنین اعلام کرد اوضاع بین المللی کنونی به «قانون جنگل» شبیه است که در آن فقط قدرتمند‌ترین‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند. 

 

این گزارش همچنین افزود: «رژیم صدام حسین در عراق و رژیم معمر قذافی (در لیبی) بعد از محروم شدن از پایگاه‌های توسعه توانمندی هسته‌ای و دست کشیدن از برنامه‌های هسته‌ای خود، نتوانستند از سرنوشتی ویرانگر بگریزند.» 

 

صدام در سال‌های ۱۹۹۰ از برنامه هسته‌ای عراق دست کشید. قذافی نیز در سال ۲۰۰۳ برای نزدیک شدن به غرب، برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای خود را نابود کرد. 

 

ائتلافی بین المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کرد و صدام در سال ۲۰۰۶ محاکمه و به دار آویخته شد. قذافی نیز در سال ۲۰۱۱ بعد از سرنگونی بر اثر مداخله نظامی فرانسه و انگلیس برای حمایت از معترضان لیبیایی، اسیر و کشته شد. 

 

گزارش خبرگزاری کره شمالی خاطر نشان کرد هر دو آن‌ها در صرف نظر کردن از برنامه‌های هسته‌ای خود و تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا که به تغییر رژیم در این کشور‌ها تمایل داشت، اشتباه کرده بودند.