واشنگتن: عربستان و ایران مذاکره کنند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری درباره تصمیم تازه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی تازه در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد.

کربی با ابراز امیدواری به عدم تاثیر تنش‌ها بین ریاض و تهران بر مذاکرات آتی سوریه اینطور گفت: «آنچه که برای وزیر خارجه(آمریکا) اطمینان بخش بود شنیدن این موضوع از سعودی و ایران بود که آنها اجازه نخواهند داد تنش‌ها بین آنها سبب توقف دیدار و مذاکرات ۲۵ ژانویه بین اپوزیسیون و دولت سوریه شود».

وی در پاسخ به سوالی درباره میانجیگری بین این دو کشور برای حل تنش‌ها تصریح کرد: «ما نظرمان را صریح بیان کردیم که اینجا میانجیگری مورد نیاز نیست بلکه گفتگوهای دوجانبه و مذاکره آن چیزی است که باید حادث شود و ما از این دو کشور می‌خواهیم این مساله را عملی کنند».

در این نشست از سخنگو سوالی درباره تصمیم اخیر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی جدید  در کرانه باختری فلسطین سوال شد.

جان کربی گفت: «ما به شدت نگران تصمیم وزیر دفاع(اسرائیل) برای گسترش و توسعه مرزهای موجود شهرک سازی در شورای منطقه‌ای گاش اتزیون است؛‌ تصمیمی که در واقع شهرک سازی تازه را به ۱۰ هکتار در کرانه باختری افزایش می‌دهد».

وی افزود: «مهم است که این موضوع را در نظر داشته باشیم که حدود ۷۰ درصد از منطقه سی(C) کرانه باختری پیش از این به صورت یکجانبه به عنوان سرزمین اسرائیل تعیین شده است».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا ادامه داد: «تصمیم تازه تنها سبب افزایش قابل ملاحظه اکثریتی است که پیش از این تنها برای استفاده انحصاری اسرائیلی ادعا شده است. اقداماتی از این دست به همراه قانونی کردن ایستگاه بازرسی بدون مجوز و ساخت زیرساختها و منازل در شهرک‌ها،‌به طور مشخص امکان و احتمال راه‌حل مبتنی بر دو دولت را تضعیف می‌کند».

او افزود: «موضع بلندمدت ما در قبال فعالیت شهرک‌سازی واضح است و تغییر نکرده است. ما این اقدامات را غیرقانونی و غیرسازنده در قبال صلح می‌دانیم. ادامه شهرک‌سازی و توسعه آن سوالاتی صادقانه و خالصانه‌ای درباره اهداف و نیات بلندمدت اسرائیل مطرح می‌کند و حصول به راه‌حل دو دولت را تنها سخت‌تر خواهد کرد».