وحشت آل‌سعود از قدرت گرفتن ایران در منطقه
 وب‌سایت پی‌آر‌آی در گزارشی عاملان سیاستگذاری‌های عربستان سعودی را نام برد. رژیم آل‌سعود پس از سال‌ها استفاده از نفوذ و ثروتش، حالا دست به شمشیر شده است. مارس گذشته جنگ یمن را آغاز کرد، قدرت ایران را در همه جا به چالش کشید و اخیراً نیز روحانی برجسته شیعه -شیخ نمر باقر النمر- را اعدام کرد. در نتیجه این اقدامات، ارتباط ریاض با تهران قطع شد.

 

اما سوال اینجاست: مسئول سیاست‌های متخاصمانه رژیم آل‌سعود چه کسی است؟

 

"پیتر سلیزبری،" خبرنگار کهنه کاری که سال‌ها در عربستان مشغول بکار بوده است، می‌نویسد: تغییرات این رژیم با آغاز پادشاهی "ملک سلمان" آغاز شد. این رژیم برای مقابله با نفوذ ایران سیاست‌های خود را در این جهت تنظیم کرده است.

 

وی می‌نویسد: "در حال حاضر شاهد رژیمی هستیم که مایل است با استفاده از قدرت نظامی خود در منطقه -خصوصاً یمن- فعالیت کند."

 

وی در ادامه می‌گوید: این تغییرات تحت تأثیر تصمیمات محمد بن سلمان -وزیر دفاع عربستان- و محمد بن نایف -ولیعهد این رژیم- است. پیش از این امور رژیم آل سعود به افراد با تجربه، مسن و کاردان سپرده می‌شد؛ اما در حال حاضر با نفوذترین مقام این رژیم محمد بن سلمان است که به طور رسمی سن وی 35 سال اعلام شده است ولی احتمالاً فقط 30 سال سن دارد.

 

نگارنده می‌نویسد: سیاست‌های متخاصمانه آل‌سعود از سوی محمد بن سلمان تعیین می‌شود. این رژیم به دنبال نفوذ و قدرت بیشتر در منطقه است و ایران همیشه تهدیدی برای این موقعیت بوده است. حال که ایران در حال پیشی گرفتن از این رژیم است، عربستان اقداماتی را در جهت مقابله با این کشور در نظر گرفته است. البته عربستان تمایلی به آغاز جنگ مستقیم با ایران ندارد "زیرا چنین جنگی برای ریاض بسیار پرهزینه و مصیبت‌بار خواهد بود."