" ارتش " و " نیروهای دفاع وطنی " سوریه بعد از پیروزی‌های تدریجی بر تروریست‌ها؛ شروع به پیش‌روی در مناطق اشغال شده کردند و تروریست‌ها را ابتدا تا شهر " شیخ مسکین " عقب راندند و در حال حاضر نیز اقدامات اولیه را برای آزادسازی شهر " نوا " و مناطق اطراف آن در استان " درعا " که موقعیت استراتژیک دارد انجام شده است.

شهر " نوا " در استان " درعا " در جنوب سوریه واقع شده؛ این استان از گذشته‌های دور به خاطر نزدیکی به مرز ایران مورد توجه قدرت روم قرار داشته و این قدرت برای اینکه بتواند در برابر ایرانیان مقاومت کند دژی را در این استان بنا کردند و به همین خاطر نام شهر را " درعا " به معنی " دژ " گذاشتند.

استان " درعا " دریک منطقه بیابانی که به " سهل حوران " معروف است؛ قرار گرفته و مساحتی بیش از 3 هزار و 500 کیلومترمربع دارد و از سه بخش کلی به نام‌های " الصنمین "؛ " إزرع " و " درعا " تشکیل شده. این استان از شمال به استان " دمشق "؛ از جنوب به کشور اردن؛ از شرق به استان " سویداء " و از غرب به استان " قنیطره " دسترسی دارد و به خاطر نزدیکی به مرز از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. این استان جمعیتی بیش از 1 میلیون نفر را در شهرهای " درعا "؛ " نوا "؛ " طفس "؛ " تسیل "؛ " النعمیه "؛ " ازخل "؛ " جاسم "؛ " داعل "؛ " بصری‌الشام "؛ " الصنمین "؛ " الحراک " و " خربة‌غزالة " جای داده است.

 

 

**  " نوا " قلب استراتژیک " درعا "

شهر " نوا " یکی از شهرهای مهم و استراتژیک در استان " درعا " است که در نوار غربی سوریه قرار گرفته و تا شهر " دمشق " کمتر از 100 کیلومتر و تا مرکز استان " درعا " نیز کمتر از 50 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل نزدیکی این شهر تا مرز مشترک بین سوریه و مناطق اشغالی به دست رژیم صهیونیستی که در حدود 10 کیلومتر است؛ موقعیت شهر را در وضعیت ویژه‌ای قرار داده و مردم این شهر بیشتر به کار کشت انواع سبزیجات و کشاورزی مشغولند ولی شهرت اصلی شهر در کاشت گندم است و تعدادی درخت زیتون و باغ‌های انگور نیز در آنجا وجود دارد.

این شهر بیش از 5 کیلومتر در جهت شمال کشیده شده و در حدود 6 کیلومتر نیز در محور غربی-شرقی کشیده شده؛ در این شهر مراکز خدمات رفاهی مانند بیمارستان؛ مجموعه ورزشی؛ مرکز ویژه برای توسعه فرهنگی شهر  و مسجدی وجود دارد.

 " نوا " بیش از 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در زمستان پوشیده از برف است و در تابستان نیز آب‌وهوای مطبوعی دارد و اطراف این شهر توسط کوهای " تل الجابیة "؛ " تل الجموع "؛ " تل أم‌حوران "؛ " تل السن " و " تل الهش " و دریاچه‌های " الجبیلیة " که در جنوب‌غربی شهر قرار دارد و سد " الدبارة " که در شرق شهر قرار گرفته محاصره شده است و در شهر هم کانال‌های آب‌رو و چاه‌ها و چشمه‌هایی زیادی وجود دارد. 

**  اشغال شهر " نوا "

شهر " نوا " در همان روزهای ابتدایی حرکت تروریست‌های تکفیری بارها مورد هجوم قرار گرفت ولی هر بار با مقاومت مردم شهر روبه‌رو شدند و به دلیل شکست‌های پیاپی؛ تروریست‌ها شهر با توپخانه خود زیر گلوله باران گرفتند و بعد از کشتار وسیع و ویرانی‌های زیادی که به وجود آوردند وارد شهر شدند و آنجا را به تصرف خود درآوردند. به دو دلیل شهر " نوا " از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اول اینکه شهر در نزدیکی مرز مشترک سوریه و سرزمین های اشغالی قرار داشت و رژیم صهیونیستی که یکی از حامیان تروریست در منطقه غرب آسیا است می‌توانست از تروریست‌ها حمایت کند و دوم اینکه این شهر فاصله کمی با پایتخت سوریه یعنی شهر " دمشق " دارد و تروریست‌ها به راحتی می‌توانستند به سمت آن حرکت کنند که همین اتفاق هم روی داد و تروریست‌ها با اشغال شهر به سمت " دمشق " حرکت کردند که با اجرای عملیات‌های دفاعی سریع توسط " ارتش " و " نیروهای دفاع وطنی " سوریه نتوانستند به پایتخت  دست پیدا کنند و در اطراف این شهر زمین‌گیر شدند.

در شهر " نوا " پایگاه‌های نظامی زیادی وجود داشت که بعد از اشغال شهر توسط تروریست‌ها این پایگاه‌ها به دست آنها افتاد و تروریست‌ها از تجهیزات موجود در آن برای تجاوزات خود استفاده کردند و با همین تجهیزات برای تصرف " دمشق " وارد عمل شدند؛ اما نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " سوریه توانستند با اقدامات به موقع مانع از این اتفاق شوند و بعد از اینکه توانستند در نزدیکی " دمشق " تروریست‌ها را زمین‌گیر کنند با تجهیز قوا کردن شروع به عقب راندن تروریست‌ها از اطراف پایتخت کردند و آنها را تا شهر " شیخ مسکین " عقب راندند.

**  عملیات موفق آزادسازی " شیخ مسکین " و پیشروی تدریجی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه

نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " سوریه بعد وارد کردن ضربات سنگین بر پیکره تروریست‌ها آنها را تا شهر " شیخ مسکین " عقب راندند و شهر را به محاصره درآوردند و شروع به انجام عملیات علیه تروریست‌ها کردند و در این عملیات‌ها نیز تعدادی از سرکرده‌های تروریست ها به هلاکت رسیدند و آن ها نیز از شهر " شیخ مسکین " فرار و به سمت شهر " نوا " عقب‌نشینی کردند و نیروهای ارتش نیز به پاکسازی شهر " شیخ مسکین " از وجود تروریست‌ها پرداختند.

یک منبع نظامی به شبکه  "الاخبار"  سوریه گفت:  تروریست ها پس از آنکه شماری از سرکرده‌های آنها در شهر "شیخ مسکین"  در استان  "درعا "  به هلاکت رسیدند از این شهر به صورت جمعی پا به فرار گذاشته‌اند و ارتش سوریه همه خطوط تدارکاتی شبکه‌های تروریستی را به روی آنان بسته است.

اسرائیل از سقوط این شهر بسیار نگران است  و چند بار به نفع تروریست ها در جبهه  "درعا" و  "قنیطره"  وارد عمل شده اما اکنون وضعیت به نفع ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوری است (در نقشه زیر مواضع ارتش و نیروهای دفاع وطنی با رنگ قرمز و مواضع تروریست ها با رنگ سبز نشان داده شده است).

 

 

 

**  آزادسازی شهر "نوا " قطع دست حامیان تروریست

نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " سوریه بعد از آن که توانستند شهر " شیخ مسکین " را از چنگال تروریست‌ها خارج کنند به سمت شهر " نوا " در غرب استان " درعا " حرکت کردند و البته عملیات آزاد سازی "نوا" تدارکات اولیه ای می‌خواهد که این تدارکات در حال انجام است.

از همین جهت  اسرائیل که مواضع تروریست‌ها را مانند شهر " شیخ مسکین " در خطر دیده است وارد عمل شده تا مانع از پیش‌روی نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " سوریه شود و عملیات‌هایی را علیه آنها انجام داده است ولی با این وجود یگان‌های " ارتش " و " دفاع وطنی " مناطقی مانند بخش‌هایی از پادگان " تیپ 82 " را از دست تروریست‌ها خارج کرده است و در بخش‌های دیگر آن نیز در حال درگیری با تروریست‌ها هستند و بخش‌هایی مانند " پل 112 " در اختیار توریست‌ها قرار دارد و با تمام توان از آن محافظت می‌کنند ( در نقشه زیر مواضع در اختیار نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با رنگ قرمز ؛ مناطق تازه آزاد شده با رنگ آبی؛ مناطق در حال درگیری با رنگ زرد و مناطق تحت تسلط تروریست‌ها با رنگ سبز مشخص شده است ).

ولی با پیروزی‌های بدست آمده در جبهه جنوبی سوریه و آزادسازی شهر " شیخ مسکین " و حومه آن امیدها برای آزاد سازی نوا افزایش یافته است و به نظر می‌رسد استان درعا در حال پاکسازی تدریجی است.