محمد بن سلمان؛ خطرناک‌ترین مرد جهان

 روزنامه ایندیپندنت در گزارشی تحت عنوان «خطرناک‌ترین مرد در جهان» نوشت: وزیر دفاع عربستان سعودی تهاجمی و جاه طلب است. 

 

زمانی که محمد بن سلمان فقط ۱۲ سال داشت در نشست‌ها به ریاست پدرش سلمان که استاندار وقت استان ریاض بود، شرکت می‌کرد. وی اکنون که ۲۹ سال دارد، جوان‌ترین وزیر دفاع در جهان است. وی کشورش را به جنگ با یمن که پایانی ندارد، کشاند. اکنون پادشاهی عربستان سعودی در حال مبارزه خطرناک با ایران، است. 

 

او برخلاف برادران بزرگترش به دانشگاه خارجی نرفت و در دانشگاه ملک سعود در ریاض در رشته حقوق فارغ التحصیل شد. 

 

پدرش در سال ۲۰۱۱ جانشین ولیعهد شد و وزارت دفاع را با بودجه بسیار و قراردادهای هنگفت تسلیحاتی در دست گرفت. شاهزاده محمد همواره در کنار پدر خود بود. زمانی که سلمان در ژانویه ۲۰۱۵ بر تخت سلطنت نشست بیمار و بسیار متکی به پسرش بود. گفته می‌شود ملک سلمان ۷۹ ساله به زوال عقل مبتلا است و فقط چند ساعت در روز تمرکز دارد. محمد بن سلمان قدرت واقعی را در عربستان سعودی در اختیار دارد. این قدرت در ماههای نخست حکومت سلمان به شکل چشمگیری افزایش یافت. 

 

این نشریه اضافه کرد: شاهزاده محمد، وزیر دفاع و رئیس شرکت ملی آرامکو و رئیس شورای اقتصادی و امور توسعه که نظارت بر همه وزارت‌ها را در اختیار دارد و مسئول صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی شد. 

 

 وی در میان جوانان محبوب و سخت‌کوش است! وی طرحی برای اصلاح اقتصاد دارد. این مهم است زیرا هفتاد درصد از جمعیت سعودی زیر سی سال هستند و بیکاری در بین جوانان در حال افزایش است که برخی میزان بیکاری را بیست تا بیست و پنج درصد تخمین می‌زنند؛ اما همین تعصب وی همچنین منجر به جنگ با یمن، کشور همسایه شد. 

 

محمد بن سلمان یک رقیب قوی و مسن‌تر دارد که وزیر کشور است و می‌خواهد جرات خود را هم برای رقیب و هم برای هواداران خود ثابت کند. طرح او این بود که سریعا پیروز شود و خود را در جایگاه رهبر نظامی همانند جایگاه بن سعود، پدر بزرگ خود، که بزرگ‌ترین پادشاه جنگجو و موسس عربستان سعودی جدید است، ثابت کند. 

 

وی در مارس گذشته حملات هوایی ضد نیروهای جنبش انصار الله را صورت داد. محمد بن سلمان این حقیقت را نادیده گرفت که یمنی‌ها قدرت حائل مفیدی در برابر القاعده است، که تهدید واقعی برای آل سعود در شبه جزیره هستند. بنابراین عملیات توفان موجب هیچ چیزی بجز مشکلات بیشمار برای مردم یمن نشده است. 

 

جیسیون تووی اقتصاد‌دان خاورمیانه گفته است که محمد بن سلمان کاملا متخاصم بوده است، اما به تحلیل تووی و تحلیل بسیاری از افراد دیگر، او در حوزه اقتصاد خوب عمل کرده است. 

 

محمد بن سلطان با توجه به فطرت تندخویانه خود، بدنبال افزایش تلاش ضد ایرانی برای بدست آوردن سلطه منطقه است. 

 

نویسنده مقاله می‌افزاید: مخالفان در داخل خانواده حاکم با انتشار نامه‌ای در تابستان گذشته از خود رای بودن شاهزاده جوان انتقاد کردند و حتی خواستار برکناری وی شدند، اما این درخواست‌ها راه به جایی نبرد و محمد بن سلمان همچنان از حمایت قوی در عربستان سعودی برخوردار است. 

 

ایندیپندنت در ادامه نوشت: پرسش این است که این فطرت تندخویانه وی اورا در مناقشه با ایران تا کجا پیش می‌برد. دور از امکان نیست که این مردِ جوان، که خود را در جایگاه پدر بزرگش می‌بیند ممکن است به فکر حمله نظامی ضد ایران باشد، که این اندیشه خطرناک در منطقه‌ای است که هم اکنون نیز به خاطر جنگ فرقه‌ای دستخوش حوادث است.