وزیر دفاع عربستان وارد اسلام‌آباد شد

وزیر دفاع عربستان برای دیدار با راحیل‌شریف فرمانده ارتش پاکستان راهی مقر ارتش شده است.

وی بعد از دیدار با مقامات نظامی پاکستان با نواز شریف نخست وزیر این کشور ملاقات و درباره مسائل مهم منطقه‌ای از جمله اختلاف با ایران به رایزنی خواهد پرداخت.

محمد بن سلمان حامل پیام ویژه پادشاه عربستان برای پاکستان است و هدف وی از این سفر به توافق رسیدن درباره نوع ارتباط با ایران است.

گزارش‌ها حاکی از این است که جلب حمایت پاکستان برای تحت فشار قرار دادن ایران مهم‌ترین محور سفر ولی‌عهد عربستان به این کشور می‌باشد.

این اولین بار است که ظرف 3 روز دومین مقام بلند‌پایه عربستان به پاکستان سفر می‌کند که نشان دهنده اهمیت موضوع اختلاف با ایران و ائتلاف نظامی برای ریاض را نشان می‌دهد.

درآستانه ورود وزیر دفاع عربستان و اعتراض های مردمی تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه بین‌المللی اسلام‌آباد به اجرا درآمده است.

سفر وزیر دفاع عربستان به پاکستان در حالی انجام می‌شود که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه گذشته در میان تظاهرات اعتراض آمیز و خشم مردم پاکستان از سیاست های تفرقه افکنانه و جنایات ضدانسانی و ضداسلامی آل سعود، به اسلام آباد سفر کرد و با فرمانده ارتش، نخست وزیر و مشاور نخست وزیر کشور میزبان در امور خارجی دیدار کرد.

وزیر امور خارجه عربستان گفت‌وگوهای طولانی و گسترده با مقامات دولتی و نظامی اسلام‌آباد داشت و محمد بن سلمان نیز قرار است علاوه بر همتای پاکستانی، با نخست‌وزیر و رئیس ستاد ارتش ملاقات کند.

اکثریت مقامات دولتی و احزاب سیاسی پاکستان پیش از این اعلام کردند که نقش اسلام‌آباد در تنش‌های ایران و عربستان باید شفاف و مثبت باشد.

نکته قابل توجه در بارسفر این دو مقام بلند پایه عربستان به پاکستان اینکه، هم وزیر امور خارجه و هم وزیر دفاع عربستان، نخستین دیدار خود را با فرمانده ارتش پاکستان انجام می دهند و این مهم حکایت از آن است که هرگونه تصمیم نهایی در خصوص میزان مشارکت و نقش پاکستان در ائتلاف خودساخته عربستان، از سوی ارتش به عنوان مقتدرترین نهاد پاکستان اتخاذ خواهد شد.

سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان در آستانه سفر وزیر دفاع عربستان به این کشور اعلام کرد که دولت اسلام‌آباد در زمان مناسب بین ایران و عربستان نقش میانجی ایفا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اسلام‌آباد در حال حاضر نگاه خود را علاوه بر امنیت، به منافع خود نیز متمرکز کرده است.

مشاور نوازشریف گفت: اسلام‌آباد نمی‌خواهد تا تنش‌های فرقه‌ای افزایش یابد بنابراین محتاطانه عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اسلام‌آباد همچنین نمی‌خواهد تا تروریست‌ها از تنش‌های ایران و عربستان سود ببرند.

پاکستان اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم گیری درخصوص میزان مشارکت این کشور در ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان را بعد از دریافت جزئیات آن از سوی ریاض، اتخاذ خواهد کرد. با این وجود، در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، به طور واضح درخصوص تصمیم مشخص پاکستان برای مشارکت این کشور در ائتلاف یاد شده گنجانده نشده است.

سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان که ملاقات مفصلی با وزیر امور خارجه عربستان داشته در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در ماه آوریل اجلاس کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود که یکی از محورهای آن حل اختلاف بین ایران و عربستان خواهد بود.

عزیز تأکید کرد: درباره مبارزه با تروریسم هر کشور خودش تصمیم‌گیرنده خواهد بود که در چه‌زمینه‌ای می‌تواند.

سرتاج‌عزیز ابراز امیدواری کرد: روابط ایران و عربستان بهبود خواهد یافت اما این کار زمان بر است اما امیدواری زیادی وجود دارد که در اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی که در ترکیه برگزار می‌شود بسیاری از مسائل بین دو کشور حل شود.

در حالی که احتمال سفر وزیر دفاع پاکستان به ایران افزایش یافته است؛ عربستان سعودی پس از به شهادت رساندن آیت‌‌الله «نمر باقر النمر» تلاش می‌کند تا روابط دیپلماتیک اسلام‌آباد و تهران قطع شود.