نگرانی اوباما از خشونت‌های مسلحانه در آمریکا

 «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به خشونت‌های مرتبط با سلاح در آمریکا اشاره کرد و نوشت که همه‌گیر شدن خشونت مرتبط با سلاح در آمریکا به یک بحران تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: «تلفات و جراحات ناشی از سلاح یکی از بزرگترین تهدیداتی است که سلامت عمومی و امنیت مردم آمریکا را تهدید می‌کنند. سالانه، زندگی بیش از 30 هزار آمریکایی با سلاح از دست می‌رود».

اوباما به آزاد بودن سلاح در آمریکا اشاره کرد و نوشت: «صدها هزار آمریکایی، برادران و خواهران خود را از دست داده‌اند یا فرزندان خود را دفن کرده‌اند. ما تنها کشور پیشرفته بر روی زمین هستیم که تا این حد و با این میزان، شاهد این نوع خشونت جمعی هستیم».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس توصیه کرد: «یک بحران ملی این چنینی نیازمند یک پاسخ ملی است. کاهش خشونت‌های مرتبط با سلاح دشوار است. واضح است که اصلاحات معقول در این زمینه در طول دوران کنگره کنونی آمریکا به وقوع نخواهد پیوست. این اصلاحات در دوران ریاست‌جمهوری من شکل نمی‌گیرد. اما هنوز گام‌هایی وجود دارد که ما می‌توانیم به منظور نجات افراد برداریم. تمامی ما در هر سطح از دولت، در بخش خصوصی و شهروندان، باید سهمی در این زمینه داشته باشیم».

اوباما سپس به طرحی که اخیراً پیشنهاد داده اشاره کرد و نوشت: «روز سه‌شنبه، من گام‌های جدیدی را معرفی کردم که در حوزه اختیارات قانونی خود برای محافظت از مردم آمریکا و دور نگه داشتن سلاح از دست جنایتکاران و افراد خطرناک بردارم. این گام‌ها شامل اطمینان حاصل کردن از این مطلب است که هر آنکس که در کسب و کار فروش سلاح دخیل است، باید بررسی پیشینه انجام دهد و دسترسی به درمان سلامت روان را توسعه دهیم و همچنین فناوری ایمنی تسلیحات را بهبود بخشیم. این اقدامات از تمامی اقدامات خشونت‌بار جلوگیری نمی‌کند و یا اینکه زندگی تمامی افراد را نجات نمی‌دهد اما حتی اگر زندگی یک نفر نیز نجات یابد، اینگونه تلاش‌ها ارزش پیش بردن دارد».

وی توصیه کرد که شهروندان آمریکا به آندسته از افرادی که از اصلاحات قوانین سلاح حمایت نمی‌کنند، رأی ندهند و گفت: «اگر 90 درصد از مردم آمریکا که از اصلاحات معقول سلاح حمایت می‌کنند، به من بپیوندند، ما شخصی را که واقعاً شایستگی داشته باشد، برمی‌گزینیم».

اوباما سپس تأکید کرد: «تا زمانیکه ما از صنعت سلاح نخواهیم که اقدامات ساده‌ای برای ایمن‌تر کردن محصولاتشان انجام دهند، چرخه خشونت مرتبط با سلاح پایان نمی‌یابد. اگر یک کودک نمی‌تواند قوطی آسپرین را باز کند، باید اطمینان حاصل کنیم که همان کودک نمی‌تواند ماشه یک اسلحه را بکشد».

وی سپس به نقش لابی سلاح در آمریکا اشاره کرد و نوشت: «به واسطه چندین دهه تلاش لابی‌های سلاح، کنگره نیز به کارشناسان ایمنی محصولات مصرف کننده اجازه نداده که بتوانند اقدامات بسیار اساسی در زمینه ایمنی سلاح را پیش ببرند و لابی‌های سلاح شرایط را برای کارشناسان بهداشت عمومی به منظور انجام تحقیقات درباره خشونت‌های مرتبط با تسلیحات دشوار کرده‌اند».

اوباما ادامه داد که لابی‌های سلاح برای تولیدکنندگان سلاح مصونیت در برابر قانون را به وجود آوردند و به این مفهوم است که آنها می‌توانند محصولات مرگبار را به فروش برسانند و به ندرت با پیامدهایی روبرو هستند.

اوباما تأکید کرد: «تمامی ما باید از رهبران (نمایندگان کنگره) تقاضا کنیم که به اندازه کافی برای ایستادگی مقابل دروغ‌های لابی‌های سلاح شجاعت داشته باشند. تمامی ما باید ایستادگی کنند و از شهروندان خود محافظت کنیم. تمامی ما باید خواستار آن باشیم که فرمانداران، شهرداران و نمایندگان ما در کنگره سهم خود را ایفا کنند».

با اینحال، اوباما ادامه داد: «تغییرات دشوار است و یک شبه حاصل نمی‌شود اما تضمین حقوق زنان برای رأی دادن یک شبه حاصل نشد. آزادی سیاهپوستان آمریکا یک شبه رخ نداد. رویارویی با بحران خشونت سلاح نیازمند همین تمرکز زیاد در طول چندین سال و در تمامی سطوح است».