سرنوشت «مبارک» در انتظار آل سعود

در ادامه تحلیل‌ها درباره اعدام‌های اخیر آل سعود و تنش‌های عربستان با ایران، یک پایگاه آمریکایی این موضوعات را به نگرانی‌های ریاض از اعتراضات مردمی و تلاش برای سرکوبی آنها مرتبط دانست.

بلومبرگ با اشاره به اعدام 47 نفر از جمله آیت‌الله النمر و تعداد زیادی از سنی‌ها در عربستان سعودی نوشت: «نظریه و تئوری آن است که اعدام نمر النمر بیشتر به منظور تحریک شیعیان نبوده بلکه بیشتر برای پیش دستی کردن و ممانعت کردن از خشم داخلی بابت مرگ تعداد زیادی از سنی‌ها که 85 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، بوده است».

این رسانه مطرح غربی با اشاره به روی کارآمدن ملک سلمان و اقدامات داخلی و خارجی او از رمان به قدرت رسیدن، این اقدامات را «شوکه کننده» و «خطرناک» توصیف می‌کند.

در گزارش این رسانه می‌خوانیم: «طی چند ماه، او ولیعهد از پیش مقرر شده را تغییر داد و محمد بن نایف برادر زاده‌اش را به این سمت گماشت. برنده واقعی محمد بن سلمان وزیر دفاع و پسر پادشاه بود چرا که او جانشین ولیعهد شد».

بلومبرگ در ادامه تصریح کرد: «محمد بن سلمان، اغواگر اولیه و اصلی برای مداخله سعودی در یمن کشور همسایه بود. 9 ماه حملات و بمباران این کشور فقیر را به  فروپاشی و سقوط کشانده و صدها غیرنظامی را کشت، اما باتلاق نظامی تنها در حال تعمیق شدن است».

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به بهای پایین جهانی نفت آمده است: «اقتصاد سعودی اکنون بیشتر از اقتصاد کشور رقیب بزرگترش یعنی ایران، در معرض خطر افت بهای نفت قرار دارد».

بلومبرگ در ادامه درباره تهدیدات و خطراتی که عربستان سعودی با آن مواجه است، افزود: «اقداماتی که برای مقابله با تهدیدات در حال اتخاذ شدن است، نخواهد توانست ترس‌های موجودیتی خاندان پادشاهی یا واهمه آن از بهار عربی را کاهش دهد. موضوع به طور خاص وحشت‌افکن، سقوط حسنی مبارک دیکتاتور مصر بود که از سوی متحدان بلندمدت آمریکایی‌اش رها شد».

این رسانه افزود: «خاندان سعود با پرداختن و هزینه درآمدهای نفتی، برای مدت‌های طولانی جمعیت این کشور را با خود همراه کرده است. اکنون با جمعیتی که اکثریت مطلق آن زیر 30 سال دارند، اولین بار خواهد بود که با محرومیت اقتصادی مواجه می‌شوند و این جمعیت شاید خواهان داشتن صدایی قویتر در آینده خود باشد».

بلومبرگ نوشت: «خاندان سعود یک قانون امنیتی جدید مصوب کرد که "اختلال در نظم عمومی"، "به خطر انداختن وحدت ملی" و "آسیب زدن به وجهه" خاندان پادشاهی را اقدامات تروریستی می‌داند».

در ادامه گزارش آمده است: «اگر اعدام‌های جدید به منظور فرو نشاندن مخالفت‌ها بوده، کاملا موفق نبود. سلسله اعتراضات و تظاهرات‌هایی در منطقه قطیف که اکثریت ان شیعه هستند و در نزدیکی میدان‌های نفتی اصلی پادشاهی قرار دارند، انجام شد و گزارشهایی درباره تیراندازی‌ها و به آتش کشیدن اتوبوس شرکت ارامکو مخابره شدند».

بلومبرگ با پیوند دادن موضوع جنگ در یمن با نگرانی‌های داخلی آل سعودی تصریح کرد: «نگرانی‌های داخلی شاید دلیلی برای ادامه حملات بی نتیجه در یمن باشد. مرز بین دو کشور بیشتر در تئوری وجود دارد و آخرین چیزی که سعودی‌ها خواهان آن هستند، گسترش و تقویت شورشیان حوثی در میان قبایل سنی می‌باشد. ما شاهد تحول مشابهی در جریان بهار عربی هم بودیم وقتی که آشوب در میان اکثریت شیعیان در بحرین چنان تهدیدی شد که تانکهای سعودی برای تقویت رهبران سنی وارد جزیره شدند».

نویسنده این مطلب در پایان با بیان آنکه عربستان سعودی «سرکوبگر‌ترین کشور در جهان» است، افزود: «تردید کمی وجود دارد که شاه جدید و پسرش در این کشور با چالش‌هایی مواجه هستند که برای پیشینیان چنین چالش‌هایی مایه نگرانی کمی بود. ایران می‌تواند لولو خورخوره مفیدی باشد اما افراطیگری سنی به شکل داعش از اهداف شیعی و ایرانی،‌ می‌تواند یک تهدید بالقوه بسیار بزرگتری باشد. قطعا دلیل اصلی و اولیه بهارهای عربی،‌ مصائب اقتصادی یک نسل جوانی بود که ایمان کمی به نگاه دیکتاتورهای مسن به آینده داشتند».