آموزش افسران پلیس آل سعود توسط پلیس انگلیس

موسسه حقوق بشر «دیپریو» در گزارشی از آموزش صدها افسر پلیس آل سعود در چهار  سال گذشته از سوی پلیس انگلیس خبر داد.

این موسسه با استناد به گزارش‌های شبکه خبری بی بی سی عنوان کرد از سال 2012، 270 افسر پلیس عربستان سعودی برای آموزش‌های ویژه و بر اساس قرارداد 2.7 میلیون پوندی وارد دانشکده پلیس انگلیس (College of Policing) شدند. همچنین 26 افسر پلیس انگلیسی نیز برای آموزش نیروهای پلیس عربستانی وارد این کشور شدند.

این موسسه انگلیسی با اعلام نگرانی از افزایش آمار اعدام و دیگر موارد نقض حقوق بشر به وسیله نیروهای آل سعود از جمله شکنجه برای اعتراف گیری خبر داد و نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد 72 درصد افرادی که اخیرا اعدام شدند جرم‌های غیر مهلک چون موارد سیاسی داشتند.

این موسسه  فعال در زمینه حقوق بشر در گزارش خود آورده است، میزان اعدام افراد در عربستان به شدت افزایش داشته و از 88 نفر در سال 2014 به دست کم 158 مورد در سال گذشته رسید. همچنین یافته‌های جدید این موسسه نشان می‌دهند معترضان جوان سیاسی چون  «علی النمر»، «داوود المرحون» و «عبدالله الظاهر» وجود درند که در سال 2012  به خاطر اعتراض‌های حکومتی دستگیر و برای اعتراف گیری از سوی نیروهای امنیتی سعودی شکنجه شده‌اند. این 3 جوان نیز در صف اعدام قرار دارند.

«مایا فوا» رییس بخش رسیدگی به مجازات اعدام موسسه دیپریو گفت: «دولت باید به سئوال‌های موجود پیرامون رابطه بین پلیس انگلیس و نیروهای سعودی که مسئول نقض جدی حقوق بشر  و سو رفتار چون شکنجه هستند، باشد. با توجه به حدنصاب سعودی‌ها در اعدام افراد از جمله معترضین سیاسی که شکنجه نیز شده‌اند و اعتراف گرفتن اجباری از آن‌ها در دادگاه‌های مخفی و حضور نوجوانان در بین آن‌ها، خودداری دولت از آشکار کردن جزییات همکاری امنیتی با عربستان سعودی به طور کل غیر قابل پذیرش است. وزیر خارجه ضرورت دارد به فوریت توضیح دهد که چرا انگلیس با چنین سو رفتارهایی همدستی کرده است.»

موسسه مذکور در خاتمه این گزارش از انتقاد مردم انگلیس به «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس که اخیرا در برنامه شبکه خبری بی بی سی حاضر شده بود خبر داد و نوشت: هاموند در برنامه شبکه بی‌بی‌سی با انتقاد مردم به خاطر روابط نزدیک با عربستان سعودی مواجه شد.