وزیری هامانه: ایران بازیگر کلیدی بازار نفت

سید کاظم وزیری هامانه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه انرژی کیش در تشریح مهمترین سیاست‌های نفتی ایران در دوران پساتحریم با اشاره به پتانسیل‌های ایران برای تبدیل شدن به بازیگری کلیدی در بازار نفت و انرژی جهان، گفت: وجود ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی در کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی می تواند زمینه ساز توسعه تعاملات بین المللی بوده و جایگاه ایران را در بازار انرژی جهان تثبیت کند.

قائم مقام وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط پساتحریم امکان افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور به منظور ایجاد ثروت های مولد، پایدار و شتاب بخشیدن به رشد همه جانبه اقتصادی کشور فراهم می شود، تصریح کرد: در افزایش تولید نفت و گاز باید توجه ویژه ای به مولفه هایی همچون آمایش سرزمینی، تامین نیازهای داخلی نفت، گاز، فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و ملاحظات زیست محیطی در بهره گیری از ظرفیت ها و منابع هیدروکربوری در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت اقتصاد مقاومتی در توسعه همه جانبه کشور ،بیان کرد: در دوران پساتحریم ایران می تواند با عمل بر محور اقتصاد مقاومتی و تقویت صنعت نفت مسیر توسعه را طی کند و از این رو باید در سیاست‌ها و راهبردهای اجرای برنامه ششم توسعه اقتصاد مقاومتی از محوریت اصلی برخوردار باشد.

هامانه با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش به درآمدهای حاصل از نفت و گاز در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور، تصریح کرد: این درآمدها باید از منابع تامین بودجه عمومی به منابع سرمایه ای تبدیل شود و برای دستیابی به این اهداف ایجاد زنجیره ارزش در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و کاهش شدت انرژی ضروری به نظر می رسد.

قائم مقام وزیر نفت اظهارداشت: صنعت نفت در راستای تحقق اهداف چشم انداز تاکید ویژه ای بر راهبرد اقتصاد مقاومتی داشته و برنامه‌های توسعه ای صنعت نفت با محوریت اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال گذشته تاکنون در حوزه های مختلف بالادستی با اولویت میادین مشترک با جدیت پیگیری شده است.

این مقام مسئول در ادامه با یادآوری اینکه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، خروج غیر تورمی از رکود و حمایت از ساخت داخل ۱۰ قلم کالای اصلی و پرمصرف داخلی در صنعت نفت انتخاب شده که هم اکنون اقدامات گسترده ای برای بومی سازی آنها آغاز شده است، گفت: علاوه بر این، تدوین نقشه راه وزارت نفت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت هم اکنون در شورای اقتصاد برای اجرا به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مزایای اقتصاد ایران را باید در صنعت نفت جستجو کرد، افزود: با تکیه بر صنعت نفت ضمن حفظ استقلال بودجه کشور می توان از درآمدهای نفتی استفاده بهینه تری به منظور توسعه پایدار اقتصادی انجام داد.

قائم مقام وزیر نفت در پایان با اشاره به ضرورت پیشبرد دیپلماسی اقتصادی و انرژی ایران، کمک به ارتقای امنیت ملی کشور از طریق توسعه همکاری ها و تعاملات منطقه ای و بین المللی و ارتقای تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمدهای ارزی کشور به عنوان مهمترین برنامه های توسعه صنعت نفت در دوران پساتحریم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تامین ۹۵ درصد انرژی اولیه و مورد نیاز کشور مهمترین مزیت صنعت نفت به شمار می رود.