بولتون: اوباما تسلیم ایران شده

یک چهره جنگ‌طلب و سرشناس نومحافظه‌کار در آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهور بعدی  این کشور باید «به مماشات با ایران» پایان دهد.

«جان بولتون» در مطلبی برای اندیشکده «بروکینگز» با عنوان «تداوم مماشات اوباما در برابر ایران: رئیس‌جمهور بعدی باید این روند را معکوس کند»، مخالفت شدیدش با مواضع سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا را تکرار کرد.

او با اشاره به مواضع ایران در منطقه خاورمیانه و انتقاد از واکنش‌های دولت آمریکا به آن تاکید کرد که تهران «اکنون جوری رفتار می‌کند که انگار آنها مسئول و تعیین کننده مسیر توافق هسته‌ای و همچنین مسئول امور کل خاورمیانه هستند».

مقام ارشد دولت سابق آمریکا همچنین نوشت: «اوباما بارها در برابر ایران تسلیم شده و هیلاری کلینتون که امیدوار به جانشینی اوست، هیچ نشانه‌ای از جدا شدن خود از مواضع اوباما بروز نداده است».

جان بولتون با اشاره به «حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران»، این موضوع را به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران قیاس کرد و آنها را به هم مشابه خواند.

وی در ادامه تصریح کرد: «آخرین مماشات دولت(اوباما) به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید به خاطر آزمایش موشک بالستیک ایران بوده است. تنها توجیه این عقب‌نشینی، بدون توجه به هزینه‌ها یا خطرات آن برای آمریکا و دوستانش، تلاش مذبوحانه برای زنده نگهداشتن توافق وین است».

نماینده دولت جورج بوش در سازمان ملل با اشاره به انتخابات برای تعیین جانشین اوباما نوشت: «به خاطر امنیت کشورمان، مماشات اوباما-کلینتون در قبال ایران، باید به عنوان موضوعی کلیدی در اذهان رای‌دهندگان در انتخابات نوامبر ریاست جمهوری باشد».

او درباره اقدامات ایران در انجام تعهدات برجامی خود اینطور گفت: «ایران در حال انجام اقدامات و تدابیر محدود و قابل بازگشت در توافق وین از قبیل کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال و انتقال اورانیوم با غلظت پایین به روسیه است. متاسفانه توافق اوباما، مشکل و معضل محوری است».

او با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران و قیاس آن با کره شمالی، از اینکه اوباما و تا حدی کلینتون از اعلام اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران عقب‌نشینی کردند،  به شدت انتقاد کرد و آن را «سیاستی فوق‌العاده خطرناک» خواند.

بولتون در ادامه با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1، «تهدید» است، بر لزوم کنار زدن آن تاکید و تصریح کرد: «ناکامی در رد کردن این توافق، سلب کننده شرایط و صلاحیت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا است».