کری اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا را اعلام می‌کند

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از سخنرانی باراک اوباما در کنگره، اولویت های سیاست خارجی در سال 2016 را اعلام می کند.

در این بیانیه آمده است: کری روز چهارشنبه 13 ژانویه درباره اولویت های سیاست خارجی آمریکا در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن صحبت خواهد کرد. سخنان وزیر خارجه آمریکا، موضوعات اعلام شده در سخنرانی اوباما در کنگره را به طور برجسته مشخص خواهد کرد.

هشتمین و آخرین سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره ای کشور قرار است سه شنبه 12 ژانویه ساعت 21 به وقت واشنگتن (5:30 چهارشنبه) برگزار شود.

ظاهرا اوباما قصد ندارد در آخرین سخنرانی سالانه کشور مانند روسای جمهور قبلی آمریکا تمرکز زیادی روی موفقیت ها و دستاوردهای دولت خود داشته باشد. اوباما در این زمینه احتمالا به واکنش دولتش در قبال مقابله با بیماری ابولا، توافقنامه تغییر آب و هوا در پاریس و تصمیم برای عادی سازی روابط با کوبا اشاره خواهد کرد.

طی هفته های آینده اوباما قصد دارد طرحی را برای تعطیلی زندان گوانتانامو به کنگره ارائه دهد. این مساله نیز احتمالا بخش مهمی از سخنرانی اوباما را تشکیل می دهد. اوباما احتمالا بار دیگر تهدید خواهد کرد که اگر کنگره برای تعطیلی این زندان اقدام نکند، خود شخصا با استفاده از اختیاراتش این کار را انجام خواهد داد.