«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پی انفجار امروز در استانبول، در جمع شماری از دیپلمات‌های این کشوراز جمله سفراء، درباره جدیدترین تحولات ترکیه سخنرانی کردند.

وی اعلام کرد که انفجار امروز در استانبول را که طی آن، 10 شهروند ترکیه جان خود را از دست‌داده‌اند، محکوم می‌کند.

اردوغان تاکید کرد که آنکارا همچنان در مبارزه با تروریسم قاطع است و از نظر آن هیچ فرقی میان داعش و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که تروریستی است، وجود ندارد.

وی افزود: برخی در ترکیه هستند که به وطن خود خیانت می‌کنند. کسانی هستند که از حقوق بشر سخن می‌گویند اما از سازمانهای تروریستی حمایت می‌کنند. پیام ما به ملت ترکیه و جهانیان این است: ما مشکلی با کردها نداریم و همه اختلافات ما با گفت‌وگو حل می‌شود. مشکل اصلی ما با تروریست‌ها و حامیان آنها است. ترکیه هدف اول گروه‌های تروریستی است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به شرایط حاکم کنونی در مناطق کردنشین این کشور گفت: ما از جنوب شرق ترکیه حمایت می‌کنیم و فرودگاه‌ها و زیرساختها را در این منطقه از کشور برای برادران و شهروندان کردی بازسازی می‌کنیم.

وی افزود: من به تمام شخصیت‌های آکادمیک خارجی  که علیه دولت ترکیه، طومار امضا کرده‌اند، می‌گویم: به ترکیه بیایید تا با چشم خود ببینید که ما چگونه از حقوق بشر حمایت می‌کنیم.

اردوغان سپس با اشاره به مسئله دولت موازی در ترکیه گفت: از نهادهای مختلف جامعه مدنی می‌خواهم که از دولت در قبال تروریسم حمایت کنند زیرا ترکیه یک کشور واحد و یکپارچه است و ما اجازه نخواهیم داد که دولتی در داخل این دولت تشکیل شود.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: من از سفرای ترکیه می‌خواهم که رویکرد دولت ما در قبال تروریسم را به خارج از کشور انتقال دهند.