ناخشنودی دولت های اروپایی از فروش تسلیحات به عربستان سعودی

 برخی از هم پیمانان کانادا از فروش جنگ افزار به عربستان سعودی روز به روز ناخشنودتر می شوند و در این راه، جلوی فروش تسلیحات به ریاض را گرفته یا سرگرم تحقیق در این زمینه هستند که آیا انعقاد این قراردادها با کشوری که در سوءاستفاده از حقوق بشر شهرت جهانی دارد درست بوده اند یا خیر.

 

ولی این نکته در مورد کانادا صادق نیست چرا که لیبرال ها از لغو قرارداد 15 میلیارد دلاری برای فروش خودروهای جنگی به سعودی ها خودداری می کنند و نمی خواهند ارزیابی های داخلی را در زمینه اینکه آیا این قرارداد کلان ناقض مقررات صادرات تسلیحات کاناداست یا نه منتشر کنند. 

 

عربستان سعودی که محکومیت جهانی را بابت اعدام دستجمعی در آغازین روزهای سال نو به جان خرید روز دوشنبه پس از انتشار اخباری درباره اینکه ریاض، زنی را به نام «سمر بداوی»، خواهر وبلاگ نویس زندانی، رائف بداوی، دستگیر کرده است موجی از انتقادهای تازه  پدید آورد. همسر و فرزندان بداوی در شربورک زندگی می کنند. 

 

وزیر امور اقتصادی و انرژی آلمان نیز به تازگی ناخرسندی فزاینده برلین از معامله تسلیحاتی با ریاض را آشکار ساخت. زیگمار گابریل هفته گذشته به رسانه ها گفته بود: «اکنون باید بررسی کنیم که آیا در آینده باید موضع انتقادی تری درباره تسلیحات دفاعی که تاکنون به عربستان سعودی فروخته ایم بگیریم یا خیر.»

 

برلین در 24 ماه گذشته نشانه هایی ازناخشنودی فزاینده از ریاض را آشکار ساخته است. آدریان توچِف، سخنگوی وزارت امور اقتصادی آلمان، در بیانیه ای که در اختیار گلوب اند میل قرار گرفت گفته است دولت آلمان درخواست برای صادرات سلاح، از جمله صدها تانک و تفنگ ژ36 به عربستان را رد کرده است. 

 

در انگلیس به دنبال اعدام های سعودی، اعضای پارلمان می گویند کمیته ای را در مجلس عوام احیا خواهند کرد که صادرات تسلیحات را موشکافانه بررسی کند و از مقامات دولتی بخواهد تا در زمینه فروش تسلیحات پاسخگو باشند. 
گروه های حقوق بشری، دولت انگلستان را تهدید به شکایت حقوقی کرده اند و می گویند اینکه لندن هنوز اجازه می دهد بمب و هواپیماهای جنگنده به عربستان صادر شود قانونی نیست. ریاض از آنها در جنگ یمن استفاده می کند و به گفته سازمان ملل، در این جنگ قوانین بین المللی زیر پا گذاشته شده است. 

 

همچنین در بلژیک، رئیس دولت هفته گذشته اعلام کرد درخواست برای مجوز صادرات جنگ افزار به عربستان سعودی را رد کرده است. 
در کانادا، لیبرال ها هنگام کارزارهای انتخاباتی خود وعده داده بودند رویکرد اوتاوا به روابط بین المللی را تغییر خواهند داد تا شهرت کشور را در عرصه جهانی بهبود بخشند.