«سازمان ملی هوانوردی آمریکا» (ناسا) در ابتدای سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که پدیده «ال‌نینیو» به بدترین و مخربترین بلای طبیعی در طول تاریخ تبدیل خواهد شد.

 

پدیده «ال‌نینیو» در اواخر سال 2015 میلادی و اوایل سال 2016 خرابی‌های بسیاری به بار آورد به طوری‌که بارش باران‌های سیل آسا و در نتیجه بالا رفتن سطح آب بسیاری از رودخانه‌های واقع در کشورهای منطقه آمریکای لاتین موجب جاری شدن سیل و آوارگی 200 هزار نفر از مردم این منطقه از خانه‌های خود شد.

26 سپتامبر سال، پرو در حوزه سلامت در وضعیت هشدار قرار گرفت

وزیر سلامت پرو در این روز به دلیل ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های خطرناک، شیوع بیماری و شیوع برخی بیماری‌های واگیر دار که سلامت مردم به خطر را می‌اندازد، پرو را در حوزه سلامت و بهداشت در وضعیت هشدار قرار داد.

30 سپتامبر، پدیده «ال‌نینیو» موجب خشک شدن آب رودخانه‌های کلمبیا شد

پدیده «ال‌نینیو» در کلمبیا موجب کم شدن آب رودخانه‌ها به پایین ترین حد ممکن شد، تا جایی که حتی آب رودخانه‌ها به کلی خشک شدند و ترک‌های سطح رودخانه نمایان شدند.

5 اکتبر ، «سانتوس» به ارزیابی تاثیرات ناشی از «ال‌نینیو» پرداخت

«خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا به همراه دیگر مقامات دولتی کلمبیا تاثیرات ناشی از پدیده «ال‌نینیو» در کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

30 اکتبر،  «فائو» نسبت به کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی در آمریکای لاتین هشدار داد

سازمان غذا و کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد (فائو) در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای لاتین به در خطر کاهش شدید کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی و غذا در منطقه هستند.

3 نوامبر، پرو در وضعیت هشدار قرار گرفت

دولت پرو به دلیل پیش بینی‌های سازمان هواشناسی جهانی در این کشور وضعیت هشدار اعلام کرد و اعلام کرد که طی 60 سال گذشته شاهد بروز یکی از بدترین صورت‌های پدیده «ال‌نینیو» در کشور هستیم.

18 نوامبر اکوادور در 17 استان این کشور وضعیت هشدار اعلام کرد

«رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور پس از بروز پدیده «ال‌نینیو» در این کشور در 17 استان وضعیت هشدار اعلام کرد.

4 دسامبر، جاری شدن سیل در منطقه آمازونی پرو

حداقل 2 هزار خانواده پرویی به دلیل جاری شدن سیل در منطقه آمازونی پرو تحت تاثیر قرار گرفتند.

24 دسامبر ، 83 هزار آواره به دلیل جاری شدن سیل در 3 کشور منطقه آمریکای لاتین

در این تاریخ بیش از 83 هزار نفر از مردم به دلیل بارش شدید باران، جاری شدن سیل و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها در اروگوئه، پاراگوئه و آرژانتین از خانه‌های خود آواره شدند.  

30 دسامبر، پاراگوئه به دلیل جاری شدن سیل در وضعیت هشدار قرار گرفت

حداقل 16 هزار و 311 نفر از مردم پاراگوئه پس از بارش باران شدید باران که موجب جاری شدن سیل در این کشور شد از خانه های خود آواره شدند؛ بیش ترین تعداد آوارگان از شهر «آسونسیون» پایتخت پاراگوئه گزارش شد.

اول ژانویه، ناسا اعلام کرد که پدیده «ال‌نینیو» بدترین بلای طبیعی در طول تاریخ است

طبق اطلاعات منتشر شده از تصاویر عکس برداری شده از سوی سازمان «ناسا» در اوایل سال ،2016 دست کم 3 دلیل مستند برای تلقی پدیده «ال‌نینیو» به عنوان بدترین و مخرب‌ترین پدیده در طول تاریخ وجود دارد.

10 ژانویه، سازمان ملل متحد نسبت به عواقب ناشی از بروز پدیده «ال‌نینیو» هشدار داد

پیش بینی‌ها

پدیده «ال‌نینیو» در آمریکای مرکزی موجب بارش باران‌های سنگین در سواحل دریای کارائیب شده است در حالی که در سواحل اقیانوس آرام بارشی گزارش نشده است.

البته طبق گزارش‌های دریافتی بارش باران در سواحل اکوادور، شمال پرو و قسمت‌هایی از جنوب شیلی افزایش یافته است.

در مناطق کوهستانی آند اکوادور، شیلی و بولیوی شاهد وقوع خشکسالی خواهیم بود که این تغییرات مطمئنا موجب بروز تغییراتی در میزان دسترسی به آب و  زیست محیط نیز خواهد شد.

در کلمبیا، ونزوئلا، گویان میزان باراش باران کاهش خواهد یافت و به طوری‌که پیش بینی می‌کنیم که شما شرق برزیل در آینده دچار خشکسالی شود.

در پاراگوئه، آرژانتین و اروگوئه میزان بارش باران افزایش خواهد یافت و همچنین شاهد بالا رفتن دمای هوا در بخش‌های جنوبی برزیل نیز خواهیم بود .