اعتراف مخالف سرشناس سوری به پیروزی اسد

روزنامه «رای الیوم» نوشت نیروهای ارتش  سوریه در پی تسلط بر شهر «سلمی» در حومه شمالی لاذقیه در طول سه سال گذشته برای اولین بار به مرزهای ترکیه رسیدند که این نشان دهنده ضعف تاثیرگذاری ترکیه در مناطقی است که در طول این سالها در تلاش برای تبدیل آن به منطقه حائل بود.

نبرد الباب و نزدیک شدن به مرزهای ترکیه

اکنون نیروهای سوری در تکاپوی نبرد شهر «الباب» در حومه حلب واقع در شمال سوریه هستند که در مرزهای مشترک با ترکیه قرار دارد.

این در حالی است که نیروهای ارتش در طول چند ساعت گذشته روستای «عین البیضاء» و مزارع اطراف آن را آزاد کردند و به این ترتیب به هشت کیلومتری الباب رسیده و تلاش دارند این بار از محور حلب به مرزهای ترکیه نزدیک شود.

الباب در 38 کیلومتری شمال حلب قرار دارد و داعش در این شهر آماده باش کامل اعلام کرده است و خود را آماده می کند تا مانع حملات ارتش شود.

حومه شرقی حلب هدف مورد نظر ارتش سوریه است و در نظر دارد از طریق مثلث راهبردی الباب- تادف – شامر آن را کاملا تحت کنترل خود در آورد و  تا نقطه پایانی بزرگراه حلب- الباب پیشروی کند به ویژه اینکه تسلط بر شمال لاذقیه در عملی کردن این هدف موثر خواهد بود.

متمرکز شدن نگاه سوریه و متحدانش بر مرزهای ترکیه

اکنون نگاه سوریه و متحدانش بر مرزهای ترکیه متمرکز شده است تا راههای امداد رسانی به گروههای مسلح در مناطق شمالی سوریه را قطع کنند.

در این میان تحولات اخیر میدانی، مخالفان سوریه را شوکه کرد زیرا این تحولات در حالی رخ داده است که آنان خود را برای حضور در مذاکراتی که قرار است پایان ماه جاری میلادی با نظام حاکم سوریه در ژنو داشته باشند، آماده می کنند.

پس از اظهارات بدبینانه هماهنگ کننده هیئت مذاکرات نشست مخالفان در ریاض مبنی بر ابراز ناامیدی از امتیاز دهی های آمریکا به نفع روسیه در سوریه، لؤی حسین مخالف سرشناس و رئیس جریان «بناء الدولة» مقاله ای را در روزنامه الحیات منتشر کرد که بیشتر پایگاههای حامی دولت سوریه نیز به نقل از این روزنامه آن را منتشر کردند.

اعتراف به پیروزی بشار اسد

این مقاله تحت عنوان « اسد پیروز شد» منتشر شده و نویسنده در آن اظهار داشت: برای نخستین بار جرأت کردم و در نشست کپنهاگ گفتم احتمال دارد بشار اسد پیروز شود و در این مورد دلایل زیادی برای تایید دیدگاه خود ارائه دادم اما نتوانستم شنوندگان را متقاعد کنم .

به گفته وی، نظام حاکم سوریه بیش از چهار سال بر مشی خود ثابت قدم ماند تا اینکه حملات داعش به پاریس موجب اندوه و نگرانی غرب شده و آن را مجبور کرد که راهبرد خود را تغییر دهد.

وی در توضیح این مطلب گفت: غرب پس از حملات داعش به پاریس، به ناچار راهبرد خود مبتنی بر مقابله با داعش را به لزوم نابودی آن تغییر داد و در این راستا در اینکه باید به توصیه همیشگی روسیه مبنی بر اعتماد به ارتش سوریه توجه داشته باشد، ذره ای تردید نکرد.

حسن تاکید کرد، ارتش سوریه قوی ترین نیرو در خاک این کشور است و بیش از هر طرف دیگری در مبارزه با داعش و جبهه النصره و گروههای مشابه جدی و صادق است و علاوه بر این نیاز به آموزش ندارد.

این موضوعی است که کشورهای غربی مشکلی در آن نمی بینند و بر این باور هستند که اعتماد به ارتش سوریه و بشار اسد مانعی در مسیر قطعنامه 2254 به شمار نمی آید .

نوشته های لؤی حسین در حالی است که وی و جریان او به فرکسیون گروهی که از نشست ریاض دوری کردند، پیوسته و در نظر دارند به دور از چتر ریاض در نشست ژنو مربوط به حل و فصل بحران سوریه شرکت کنند.

به هر حال هیچ کس از حدو مرز عملیات نظامی سوریه و روسیه مطلع نیست و نمی داند عملیات آنان تا پیش از نشست ژنو چه دستاوردهایی را به ثمر خواهد نشاند اما فرماندهان میدانی ارتش سوریه بارها اعلام کردند که عملیات نظامی به زمان نشست ژنو و روند گفت وگوها ارتباط ندارد.