پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» در مطلبی به اشتیاق شرکت‌های چندملیتی برای ورود به بازار ایران پرداخت و نوشت: با توجه به کاهش رشد جهانی، شرکت‌های چند ملیتی با نفس حبس در سینه، منتظر لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بودند تا به این کشور دسترسی پیدا کنند.

در این گزارش آمده، بعد از حدود یک دهه دسترسی اندک به جهان بیرون، بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران به تجهیزات جدید نیاز دارد؛ از جمله بخش‌های صنعت گاز و نفت، راه‌آهن و خطوط هوایی. به علاوه 80 میلیون مصرف‌کننده ایرانی وجود دارد که بسیاری از آنها مایلند خودرو و سایر کالاها را خریداری کنند.

بر اساس این گزارش، اکنون که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده ایران به همه تعهدات خود طبق برجام عمل کرده است، این دسترسی فراهم می‌شود. از زمان شکل‌گیری توافق در ماه جولای، هیئت‌هایی از مقامات و مدیران تجاری از آلمان، فرانسه و ایتالیا راهی ایران شدند تا زمینه را برای به دست آوردن بخشی از بازاری که به دست چین، ترکیه، روسیه و ژاپن افتاده بود، فراهم سازند.

در این گزارش آمده، فدراسیون تجارت خارجی آلمان بر این باور است برلین برای به دست آوردن جایگاه قبلی خود به عنوان شریک تجاری بزرگ ایران با دشواری‌ روبرو خواهد بود زیرا شرکت‌های چینی در طول تحریم‌ها، همه این بازار را از آنِ خود کرده‌اند.

طبق این گزارش، «ژانگ مینگ» معاون وزیر خارجه چین؛ کشوری که بزرگترین خریدار نفت خام ایران است، اخیرا گفته، پکن قصد دارد از ظرفیت همکاری با تهران در بخش تولید و ساخت زیرساخت بهره‌برداری کند. شرکت‌های آمریکایی نظیر بوئینگ و جنرال الکتریک نیز به فرصت‌‌ها در ایران علاقمند هستند اما به خاطر نبودِ روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، دستشان بسته است.

«تایمز اسرائیل» نوشت، به هر حال، از سرگیری روابط تجاری با تهران، اقتصاد ایران را به جای اول خود باز می‌گرداند.