اندیشکده مسائل خلیج فارس در واشنگتن اخیرا به نقل از منابع آگاه در گزارشی، نوشت: ملک سلمان در طرحی که برکناری محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور فعلی در آن پیش‌بینی شده است به نفع پسر خود، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کنار می‌رود.

بنابر این گزارش، ملک سلمان به برادرانش گفته است که ثبات عربستان نیازمند تغییر است و او قصد دارد ضمن برکناری محمد بن نایف ولیعهد کنونی، حکومت را به پسرش منتقل کند.

از زمان تاسیس عربستان سعودی در سال 1932 سمت پادشاهی از عبدالعزیز به ترتیب به پسرانش سعود، فیصل، خالد، فهد، عبدالله و نهایتا در 23 ژانویه 2015 به سلمان رسید.

از این رو بر اساس روال معمول پادشاهی عربستان بعد از سلمان بن عبدالعزیز باید به محمد بن نایف ولیعهد فعلی منتقل شود اما پسر عمویش محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع فعلی او را به حاشیه رانده است.

ناظران و تحلیلگران امور عربستان معتقدند این اقدام شاه سعودی قابل پیش‌بینی بوده و رسانه‌های بسیاری به تحلیل آن پرداخته‌اند.

یک روزنامه‌نگار عربستانی نیز که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود تاکید کرد: در پی درز اخباری از دربار پادشاه سعودی مبنی بر تصمیم وی برای کناره‌گیری از قدرت به نفع فرزند خود «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی اخیرا ملاقات‌هایی محرمانه با برخی شیوخ قبایل سعودی داشته است.

این روزنامه‌نگار افزود: جزئیاتی از این دیدارها و گفت‌وگوها به بیرون درز نکرده اما به نظر می‌رسد محمد بن نایف که خود را برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی لایق‌تر می‌بیند درصدد است امنیت داخلی عربستان را از طریق برخی قبایل سعودی متزلزل کند تا با بحران تراشی مانع رسیدن محمد بن سلمان به قدرت شود.

وی تاکید کرد: آینده‌ای مملو از پیچ و خم‌هایی دشوار در انتظار آل سعود است و احتمالا با چالش‌هایی خطرناک و واقعی طی 2 سال آینده روبرو خواهد بود و چه بسا سرنوشت این خاندان برای ابد تغییر کند.